Barbarisk nytelse

5299290.jpg

conan shot
conan shot

Fotograf: 

Barbarisk nytelse

SPILLTEST: Tidenes største norske spill lanseres i dag. Les hva vi synes.

Det har virkelig tatt sin tid. Årevis. Vi husker når den første pressemeldingen der Age of Conan ble annonsert datt inn i postkassa. Vi husker så de første glimtene av spillet på E3 2005, der Funcom i hovedsak viste frem Drømmefall, men tok seg også tid til å la oss titte litt på sitt nye MMO-prosjekt. Vi husker når vi fikk et unikt innblikk i filosofien bak utviklingen av spillet høsten 2005. Året etter, på E3 2006, ble spillet vist frem i mer tiltalende form, og regissøren Gaute Godager geleidet oss gjennom alt det som gjorde Conan unikt.

Neste sommer, juni 2007, fikk vi faktisk spille Age of Conan for første gang, på kontorene til Funcom, og vi innrømmer at kampsystemet var da litt vrien å sette seg inn i. Men siden den tid har utviklerne jobbet hardt med å klargjøre lanseringen, fikse alt det de første betatesterne mislikte, overhale og finpusse.

Og nå er det faktisk lanseringsklart. Og ikke nok med det: Det er temmelig bra også.

Bare begynnelsen

En ting som er viktig å huske er at en anmeldelse av et MMORPG-spill blir aldri komplett. Vi har derfor ingen ambisjoner om at dette skal være en fullverdig omtale av alle av Age of Conans finurligheter. Se på det heller som et førsteinntrykk, en liten introduksjon til Conans verden, basert på mange timers spilling av den ferdige versjonen. Men noen titalls timer er uansett ikke nok - det skal etter sigende ta rundt 250 timer å nå spillets høyeste nivå, så det sier seg selv at det ikke er noe vi skal satse på i denne omgang. Vi får heller prøve å anmelde spillet på nytt om en stund.

Uansett, la oss se på hva som gjør Age of Conan unikt og annerledes enn andre titler i sjangeren. Hva begynner vi med?

conan shot2
conan shot2

Fotograf: 

Skap deg selv

Naturligvis, å skape en figur. Mulighetene her er store, faktisk større enn i de fleste andre MMOer. Du kan tilpasse utseendet til din mannlige eller kvinnelige karakter ned til minste detalj, du kan justere ansiktstrekk og kroppsform. Det er kanskje ikke mer avansert enn i mange andre rollespill, spesielt av det slaget du spiller alene, men mulighetene er uansett veldig gode. Så gjelder det å velge hva slags kriger du vil være. Et viktig valg - dette er figuren du skal bruke muligens hundrevis av timer med, det er essensielt å tenke seg nøye gjennom. Vi har fire såkalte erketyper: Soldier, Priest, Mage og Rogue. Disse fire deles opp igjen i forskjellige klasser, og det er der du virkelig kan finne akkurat den type kriger du ønsker deg. Vi skal ikke fordype oss i de forskjellige klassene akkurat nå, vi gikk for en Dark Templar, en hybrid mellom kraftig nærkamp med hånd til hånd-våpen, samt magi for å suge livskraft ut av fiendene. Interessant nok har hans magiske angrep også en del negative bivirkninger for å balansere opplevelsen.

For deg selv

Du starter Age of Conan helt alene. Det er ingen startområde her, der nykommere på første nivå løper frenetisk rundt og dreper smådyr for å desperat gå opp et par nivåer så fort som mulig. Nei, vi snakker singleplayer-alene. Den første halve timen følger du en helt lineær rute der du får en del enkle oppdrag. Du lærer på denne måten basisen av kontroll- og kampsystemet, blir vant til strukturen på oppdragene, og ikke minst får de første glimtene av den nydelige grafikken.

Det er tydelig at Funcom vil suge oss inn i Conans verden mer enn man er vant til fra andre MMO-spill. Det er langt større fokus på historiefortelling, med fullverdig dialog mellom deg og oppdragsgivere. Du kan snakke om dem ikke bare angående selve oppdraget, men også deres fortid og andre forhold som er relevante til Conans brutale verden.

Vi skal riktignok innrømme at disse dialogsekvensene kunne brukt litt finpuss. De er ofte litt hakkete, med jevnlige teksturfeil på personene vi snakker med, og med dialoglinjer som overdøver hverandre. Men likevel, samtalesystemet gir Age of Conan mer personlighet enn noen andre spill i sjangeren har.

Så, etter den første halvtimen med innledende spilling entrer vi byen Tortage. Ikke uten grunn sammenlignet med Mos Eisley, et brutalt sted fylt med kjeltringer og fylliker, der skiper fra hele verdenen ankommer med mer eller mindre ulovlige laster. Byen er styrt av onde Strom og hans hær av soldater, og du blir raskt en del av opprøret mot dem. Når du entrer Tortage, møter du for første gang andre spillere, og Age of Conan begynner å ligne en MMO. Men ikke helt.

Dag og natt

Enkeltspillerdelen er nemlig fortsatt i fokus, og Funcom har valgt en interessant løsning. Du kan nemlig velge mellom å spille om natta eller på dagen. Du bytter mellom døgntider ved å snakke med relevante personer i en bar rett ved byens porter. Så, når du spiller på dagtid, møter du andre spillere, og kan utføre oppdrag sammen med dem. Du kan også handle. Det er da du kan gå bort til de fleste av byens innbyggere og få oppdrag fra dem, som igjen stort sett leder deg til områder utenfor byen, til huler og en svær øy kalt White Sands. Disse oppdragene er ikke en del av hovedhistorien, men er samtidig ofte knyttet til ting du gjør om natta, i enkelspillerdelen.

conan shot3
conan shot3

Fotograf: 

Så, nattestid er du helt alene. Da deltar du i kampen om å befri Tortage, og får oppdrag fra relevante karakterer i spillet som du gjør på egen hånd (bortsett fra den ene gangen du slåss ved siden av Valeria). Oppdragene er smarte og godt designet, de involverer deg i spillets historie og fungerer som en glimrende innledning til spillets verden.

Oppdragene på dagen derimot, de som mest av alt fungerer som en middel for økning av erfaringspoeng, er noe mer tradisjonelle. Det går mye i innsamling av objekter som skal bringes tilbake til oppdragsgiveren. Ikke alltid, heldigvis, noen av oppdragene er bedre designet enn som så, og uansett får du mulighet til å bli veldig godt kjent med Tortage og områdene rundt. Det finnes flere huler rundt omkring, naturligvis bebodd av pirater, tyver og monstre, og du får mer en nok sjanser til å svinge sverdet eller våpenet du foretrekker.

Interessant kampsystem

Angående svinging av sverdet, kampsystemet i Age of Conan er også et helhjertet forsøk på å fornye MMO-sjangeren. Det er ikke lenger snakk om å klikke på en fiende og håpe at du er kraftig nok. Det er snakk om en mer fysisk tilnærming til kampen, der du trykker på nummertaster for å angripe i bestemte retninger. Symboler rundt fienden viser deg hvilken retning det er mest effektivt å slå i, og i tillegg til de retningsbaserte angrepene har du også kombinasjoner. Kombinasjonene låses opp etter hvert som du øker i nivå, og innebærer at du trykker en korrekt knapp, etterfulgt av en eller flere retningsknapper. Dermed utøver vi optimal skade, og med litt flaks avsluttes kampen med blodig lemlestelse av motstanderen. Herlig.

Hver klasse, hver type av figur har selvsagt sine spesifikke angrep, kombinasjoner og magiløsninger. Hver klasse krever annerledes tilnærming til kampene, og det er jo det som er hele poenget med et rollespill. Vi har ikke tid eller kapasitet til å utforske de separate klassene akkurat nå, så alt vi kan si er at kampsystemet fungerer svært elegant, er lett å sette seg inn i, selv om det fremdeles innebærer noe automatik og kan ikke nødvendigvis kalles revolusjonerende. Bare annerledes.

conan shot4
conan shot4

Fotograf: 

Din figur utvikler seg naturligvis betydelig ettersom du går opp i nivåer, og du kan oppgradere en rekke ferdigheter med poeng du opptjener. Nye våpen, rustninger og annet tilbehør dukker opp jevnlig, enten som belønninger for utførte oppdrag eller som objekter du finner etter kamper du har vunnet. Sånn sett er ikke Age of Conan noe dramatisk annerledes enn de fleste online rollespill. Oppbygningen er konstruert av de samme klossene, men med nok nyheter til at spillet likevel føles forfriskende.

Ut i den store verden

Etter en god del timers spilling er det tid for å forlate Tortage. Når du kommer til nivå 19, kan du begynne på det siste enkeltspilleroppdraget, som går ut på å befri byen fra de onde kreftene. Etter dette er du fri til å forlate havnen (du kan returnere når som helst), og spillets dynamikk endres igjen. Det er slutt på enkeltspiller/flerspiller-syklusen. Verdenen åpner seg fullstendig, og Age of Conan blir til et fullverdig MMORPG. Du kan nå møte på andre spillere når som helst, hvor som helst. Interessant nok er det fremdeles natt og dag vi forholder oss til, men nå som en dynamisk syklus. Det har ingen innvirkning på oppdragene.

Så, Age of Conan lar deg nå nivå 80. Det er lenge til, og det er hundrevis av timer med spilling foran deg. Vi er langt unna, men vi er fristet til å forstsette. Age of Conan innfrir spillbarhetsmessig. Hvorvidt det innfrir fremover, er det åpent spørsmål. Som mange sier, et MMO-spill begynner ikke før du har nådd maks nivå.

Imponerende teknologi

Det er et annet punkt ved Age of Conan som er viktig å få med seg - det visuelle. Dette er helt klart det peneste MMO-spillet noensinne laget, det er det ingen tvil om. Husk at onlinespill har litt lavere krav til grafikken enn ditt tradisjonelle skytespill for eksempel, det er ytelsen, og ikke detaljnivået som kommer først. Så selv om Conan ikke nødvendigvis måler seg med Crysis, Gears of War eller denne type titler, skal det ikke vurderes opp mot dem heller. Verden er uansett vanvittig vakker, full av detaljer, med glimrende teksturer, gode animasjoner, flotte, åpne sletter og tette skoger. Og Funcom er klar over det - flere steder kan du klatre høyt bare for å kunne nyte utsikten. Det er stor variasjon mellom de forskjellige områdene, og vi gleder oss bare til å fortsette å spille så vi kan finne flere nydelige omgivelser. Og siden DirectX 10-støtten ikke er klar enda (Funcom velger å finpusse dette ytterligere), kan vi glede oss til enda finere grafikk til høsten.

Ikke minst er det imponerende at spillet kjører såpass bra. I alle fall på vår passe kraftige testmaskin, vi kan selvfølgelig ikke uttale oss på vegne av alle. Vi skrudde opp det aller meste av grafikkinstillinger og greide likevel akseptabel framerate. Andre faktorer, som innlastningstider, ser også ut til å ikke by på nevneverdige problemer.

conan shot5
conan shot5

Fotograf: 

Når det er sagt er det en del feil å spore opp. Som vi nevnte, under dialogscenene hender det at teksturer forsvinner. Andre ganger er mennesker vi skal snakke med rett og slett ikke synlige. Noen andre bugs dukker også opp, men vi har ikke opplevd noe som har ødelagt spillingen for oss. Og mye av det blir garantert fikset i tiden fremover.

Men nå får det holde. Vi kunne lett ha skrevet mye mer, spillet er tross alt enormt. Det er så mye å hente her. Så mye å se frem til. Vi må likevel være fornuftige, og konkludere.

Vellykket start

Age of Conan er kjempebra, så langt. Vi føler ikke at det revolusjonerer MMO-sjangeren. Vi føler ikke at det velter etablerte konvensjoner, at det markerer starten på en ny æra innen massive rollespill. Men det er et glimrende stykke arbeid, det introduserer nok av nye, kreative og solide elementer, det har en mer voksen tilnærming enn konkurrentene, og det virker rett og slett til å være veldig gøy.

Så, vi skal være forsiktig med å trille en definitiv terningkast seks. Vi nøyer oss med en god, solid femmer foreløpig, og ser frem til å utforske Conans verden fremover. Vi håper at opplevelsen utover er like god, og vi har troen på det. Og vi vil definitivt anbefale Age of Conan til alle MMO-entusiaster som kanskje er gått lei andre spill i sjangeren. God jobbet Funcom. Hyboria venter.

Stikkord: 

Age of Conan

conan box

Testet på: 

PEGI rating: 

  • 18+
  • vold

Andre plattformer: 

Age of Conan

Barbarisk nytelse
+Glimrende, brutal stemning
+Interessante nyvinninger
+Solid kampsystem
+God historie til MMO å være
+Flott grafikk
+Virker ekstremt gjennomført

-Noen tekniske feil
-Litt mindre revolusjonerende enn lovet - foreløpig i det minste

Terningkast: 

5

Lanseringsdato: 

23/05/2008

Sjanger: 

Utgiver: