En imponerende begynnelse

5650169.png

Det er mye stemning i The Secret World
Det er mye stemning i The Secret World

Fotograf: 

En imponerende begynnelse

SPILLTEST: De første timene i The Secret World lover veldig godt.

Vi kan vel starte med konklusjonen: The Secret World er det beste, norske onlinespillet noensinne.

Konkurransen er riktignok liten her til lands, og består stort sett av Funcoms egne, eldre spill. Men The Secret World er uansett det mest ambisiøse, polerte og på mange måter nyskapende spillet studioet har laget, og uten tvil en av de mest interessante titlene på MMO-himmelen. Og konkurransen på verdensbasis er jo knallhard.

Vekk fra konvensjonene
Det sier egentlig litt at undertegnede er i utgangspunktet lite interessert i MMOer, spesielt siden det begynner å bli relativt kjedelig med alle de titlene som er plassert i enten sverd-og-magi- eller science fiction-miljøer. Bare ved å plassere spillet sitt i en ganske så realistisk, dagligdags verden har Funcom skapt noe som skiller seg genuint ut.

Vi har i løpet av de siste dagene tilbrakt mange timer i The Secret World, og det er så hyggelig å kunne si at vi føler at vi har bare skrapt overflaten. Både når det gjelder områder vi har besøkt, oppdrag vi har gjort og figurutvikling.

OsloCrimeCity_picture006
OsloCrimeCity_picture006

Fotograf: 

Og ja, vi kaller dette en anmeldelse, og gir terningkast. Men MMOer vokser og utvikler seg, og det er selvsagt mye, mye mer innhold og opplevelser som kommer etter hvert. Ikke ta dette som en endelig dom, MMOer er tross alt levende spill.

Førsteinntrykket vårt er uansett glimrende, så blir det spennende å se hvor bra spillet holder seg på sikt.

Skumle konspirasjoner
Men OK, hvorfor er Secret World annerledes? Det merker vi helt fra starten av. For eksempel, ingen klasser. Det eneste vi velger er en av de tre fraksjonene: Tempelriddere, Dragons og Illuminati. Samtlige tre har sine personligheter, egne fortellinger, og alle er involvert i ting som de fleste dødelige vet ingenting om.

For verden går til helvete, monstre stiger opp fra havet, og alle konspirasjonsteoriene viser seg å stemme. Noe stort og skummelt er i gjære, og vi må ta side.

Så vi velger å bli med i Dragon-ordenen. Og da gjenstår det bare å skape figuren vår. Her blir vi litt skuffet, valgene for tilpasning av utseende er nokså begrensede. Vi velger diverse ansiktstrekk og hårsveiser, men ender nesten uansett opp som attraktive, veltrente unge mennesker. Det er greit for oss, vi er jo det i virkeligheten, men litt mer variasjon hadde ikke gjort noe.

Neste steg er et filmklipp som introduserer oss til situasjonen - vår figur våkner plutselig med magiske krefter, og blir deretter rekruttert til den aktuelle fraksjonen, som har fulgt med i stillhet.

OsloCrimeCity_picture011
OsloCrimeCity_picture011

Fotograf: 

De første skrittene
Vårt første mål er å besøke fraksjonens hovedkvarter (vi blir også opplært i det grunnleggende i kampsystemet via et lite besøk i Tokyos T-bane-tunneler). Avhengig av hvem vi velger å spille som, starter vi enten i Seoul, New York eller London. Våre venner i Dragons har hovedkvarteret sitt i Asia, og vi snakker med mennesker der, og velger vår spillestil. Det innebærer rett og slett hvilken våpentype vi plukker opp: Nærkamp (sverd, hammere), skytevåpen (hagler, pistoler) eller magi. Vi velger maskingevær som vårt våpen, det virker som en god kombinasjon av egenskaper.

For å gjøre en lang historie kort, det første stedet hvor vi virkelig får kjenne hvordan spillet fungerer er byen Kingsmouth, et sjarmerende, lite sted på den amerikanske nordøstkysten, hentet rett ut av fortellingene til Stephen King. Referansene til bøker og noveller er kanskje for tydelige: Gatene er oppkalt etter forfattere som Lovecraft, et motell i nærheten heter Overlook, en fyr vi treffer på heter Dufresne. Subtilt er det ikke, men det funker.

Uansett, Kingsmouth er kjempedetaljert, føles mer ekte og virkelighetsnært enn omtrent noen av lokasjonene i noen av MMOene vi har spilt den siste tiden. Bare at langs gatene er det zombier, nede ved stranden er det motbydelige monstre som har marsjert ut av havet, i skogen er det besatte kultister og borte ved flystripa bor det svære mutanter. Og de gjenlevende menneskene gjemmer seg i forskjellige bygninger og lokasjoner (den lokale kirken, politistasjonen, noen telt ute i skogen), og alle har oppdrag til deg.

Klasseløst samfunn
Først, kampsystemet. Som sagt, det er ingen klasser, så du kan bruke så godt som alt du vil av utstyr og teknikker. Men du starter tross alt med et våpen du velger selv, noe som overhodet ikke betyr at du begrenser deg til det. Du kan etter hvert sette sammen andre typer våpen, og du kan utvikle dine egne preferanser.

Selve systemet er imidlertid helt tradisjonelt. En rad med syv snarveier nederst på skjermen aktiverer angrepene, i tillegg har du opptil syv passive egenskaper, og angrepene du bruker tar gjerne litt tid før de kan brukes igjen. Fiendene omringer deg og slår fra alle kanter, er du uforsiktig blir du raskt tatt av dage og respawner i en av de forhåndsbestemte lokasjonene, og da må du løpe bort til der hvor liket ligger (eller komme tilbake på den nevnte lokasjonen). Alt dette fungerer som i de fleste andre MMOer. Kanskje bortsett fra at du er begrenset til syv aktive og syv passive egenskaper altså, så du må etter hvert begynne å prioritere knallhardt.

OsloCrimeCity_picture013
OsloCrimeCity_picture013

Fotograf: 

For nye egenskaper kommer jevnt. Det fungerer slik at The Secret World ikke har tradisjonelle nivåer. Det er litt merkelig å få oversikt over figurene før vi logger oss inn, og ikke se et tall på nivåene deres - men man blir vant til det.

Frihet under ansvar
Når vi utfører oppdrag og dreper monstre får vi erfaringspoeng som før, men i stedet for å gå opp i nivåer får vi med jevne mellomrom poeng som skal brukes på nye egenskaper. Det er to typer av dem, der den ene lar deg kjøpe de aktive og passive egenskapene, og den andre forbedrer dine muligheter. Det betyr at dynamikken er litt annerledes: Du må hele tiden velge selv hvordan figuren din oppgraderes. Alt er i dine hender. Alle egenskapene du selv låser opp, pluss objekter du har på deg (smykker og lignende, disse forsterker diverse egenskaper ytterligere) gjør at du har full kontroll.

Og siden det ikke er klasser, kan du bygge ut alle egenskapene du vil. Du kan bli mester med pistoler, og så starte på å utvikle sverdkunnskapene dine. Det er ingen begrensninger (bortsett fra at du kan bare bruke syv og syv egenskaper samtidig), noe som er ganske kult.

Så joda, Secret World innebærer fortsatt en del «grinding», du må fortsatt forholde deg til erfaringspoeng, men måten du utvikler deg på er ganske annerledes.

Og heldigvis, om det skulle bli for forvirrende å styre med alle disse poengene, finnes det en rekke forhåndsdefinerte sett med egenskaper du kan velge å følge.

Blandet med virkeligheten
En annen ting som vi har veldig sansen for er oppdragene. Disse er rett og slett ofte mye dypere, mye mer involverende enn i andre MMOer. De fleste oppdrag starter med filmklipp, der oppdragsgivere er fint animerte og har kule nok stemmer - men klippene ødelegges av at figuren vår er helt stum og knapt beveger seg. Der skulle Funcom gjort litt mer innsats.

OsloCrimeCity_picture020
OsloCrimeCity_picture020

Fotograf: 

Utover det, det er ofte en genuin historie bak oppdragene, de har en mening, de passer inn i det store bildet. Det er selvsagt et altomfattende hovedplott, men alle lokasjonene har mange titalls øvrige oppgaver til deg. Mange av dem er enkle, og handler om å finne objekter eller drepe et visst antall monstre. Men mange er virkelig, virkelig gode. Velskrevne, morsomme, involverende. Funcom skal ha masse respekt for å virkelig ha prøvd å sette sammen «quests» som gir deg det lille ekstra, setter deg i riktig stemning, får deg til å tenke litt og følge med på historien.

Og i tillegg til oppdrag som innebærer dreping, finnes det også to andre typer quests. Noen krever at du sniker rundt og kommer deg usett gjennom spesifikke hindringer. Noen, kanskje de kuleste, er rene gåteoppgaver. Og disse er virkelig ambisiøse: Flere av dem er såpass komplekse at du faktisk må slå opp i Google for å finne svarene. The Secret World har til og med en innebygd nettleser bare til det formålet!

Ut fra de timene vi har tilbrakt med spillet virker det også som om det er mye å ta tak i. Oppdragene er overalt, og samtlige kan tas på nytt etter at en viss tidsperiode er gått. Som sagt, ikke alle er like dype og nyskapende, men det er nok her som en unikt og annerledes. The Secret World har klart å skape en egen personlighet helt fra start, med tematikken, lokasjonene og stemningen som er merkbart forskjellig fra andre titler på markedet.

Visuelt står også spillet sterkt, med over gjennomsnittet god grafikk, til en MMO å være. Bortsett fra stive ansikter og noen begrensede animasjoner da. Ellers fremstår verdenen som troverdig, detaljert og flott å se på, og det er et pluss i vår bok.

Noen feil
Utrolig nok virker det som om lanseringen har gått relativt smertefritt. Vi har ikke opplevd problemer med å logge oss inn eller andre hindringer. Det er imidlertid noen bugs, noen oppdrag som ikke fungerer som de skal, plutselig var det et monster vi hadde drept, men som nektet å dø, og fortsatte å angripe oss... Jevnlig opplevde vi også merkbar hakking, som forsvant etter kort tid. Nei, det er ikke perfekt, men ingen av feilene ødelegger spillopplevelsen. De er heller bare irritasjonsmomenter som helt sikkert vil bli fikset ettersom tiden går.

OsloCrimeCity_picture026
OsloCrimeCity_picture026

Fotograf: 

Det er mye vi ikke har hatt tid til å teste, elementer som PvP og huler designet for samarbeid med andre spillere, for eksempel, men vi kommer tilbake til dette på sikt. Vi liker faktisk at The Secret World kan fint spilles på egen hånd, uten at det blir ukomfortabelt vanskelig. Og med såpass mye fokus på historie kan man nesten betrakte Secret World som et enspiller-spill, bare at det tilfeldigvis er masse andre som også er med.

Vi liker dette
Dette her er en god start, med andre ord. Vi elsker stemningen og lokasjonene, vi liker de mer kreative oppdragene, den stort sett solide grafikken og systemet for oppgradering av figurene. Vi håper at innholdet holder seg relevant for spillere som vil fortsette i lang tid fremover. Vi vil gjerne ha flere muligheter for tilpasning av utseendet, de feilene som finnes nå må selvsagt bli fikset, og det hadde vært gøy om Funcom gjorde noe med de stive ansiktsanimasjonene! Men en god start, og en god femmer.

Stikkord: 

The Secret World

Det er mye stemning i The Secret World

Testet på: 

PEGI rating: 

  • 16+
  • vold

Andre plattformer: 

The Secret World

En imponerende begynnelse
+Unik stemning, lekre lokasjoner
+Masse kule oppdrag med nyskapende innhold
+Stor frihet i figurutvikling
+Bra grafikk
+Ganske feilfritt

-Blir ikke helt kvitt grinding og repetitive quests
-Noen feil er det jo
-Ikke de beste animasjonene og ansiktene

Terningkast: 

5

Lanseringsdato: 

02/07/2012

Sjanger: 

Utgiver: