Et nytt mareritt

5620735.jpg

alan wake AN
alan wake AN

Fotograf: 

Et nytt mareritt

SPILLTEST: Alan Wake slåss mot skyggene igjen.

Det tok sin tid å få ut Alan Wake, spillet tok mange år å utvikle og endret karakter flere ganger - før det endelig kom eksklusivt til Xbox 360 for nesten to år siden.

Det var et fint spill med mange gode konsepter og flott stemning, selv om det bar preg av visse gammeldagse løsninger.

Så hva har Remedy drevet med de siste to årene? Vel, de har portet det originale spillet til PC, og de har også jobbet med denne lille spinoff-tittelen.

Alan Wake's American Nightmare er ikke en oppfølger, ikke Alan Wake 2, samtidig som det er mer enn en nedlastbar episode.

Det er et godt sammensatt eventyr som kun kjøpes via Xbox Live Arcade, og det byr på en hel del timer med underholdning for fansen av det opprinnelige spillet.

Fortsettelse
Vi skal innrømme det - vi har selvfølgelig spilt gjennom hele Alan Wake, vi anmeldte det jo, men vi rakk aldri å sjekke ut de to tilleggsepisodene som kom i etterkant. I disse entrer Alan Wake en surrealistisk, mørk verden, og American Nightmare fortsetter på dette konseptet. Så det kan lønne seg å spille gjennom The Signal og The Writer før man setter i gang.

alan wake AN-2
alan wake AN-2

Fotograf: 

Uansett - American Nightmare er litt mer virkelighetsbasert. Vi befinner oss ikke lenger i de grønne, rolige småby-omgivelsene fra det første spillet, denne gangen er Alan i Arizona, så stemningen skifter litt vekk fra den Stephen King-inspirerte New England-sjarmen. Nei, nå er det ørkenlandskap, oljebrønner og støv.

Hele konseptet med historiedelen av spillet er at vi spiller gjennom tre områder, og disse går vi gjennom tre ganger. Vi skal ikke avsløre for mye, men hvert av områdene er ganske stort, og vi kan fritt utforske disse. Vi har noen oppgaver å gjøre i hver av disse sonene, vi møter personer der som vi snakker med og hjelper. Og så skyter vi mye.

Lyset er fortsatt nøkkelen
Remedy er flinke med stemning, og hele spillet foregår om natta, med svak belysning fra neonlysene til den nærliggende bensinstasjonen, motellet og annen bebyggelse. Og om natta kommer også fiendene frem. Kampene foregår nokså likt det første spillet - du har en lommelykt i den venstre hånden og våpenet i den høyre. Når «The Taken» angriper fra skyggene, må du først belyse dem, for å svekke forsvaret deres, så kan du ta dem ut.

American Nightmare introduserer en del nye slemminger: Noen av disse splitter seg opp i flere skikkelser, andre skifter form til skyggeaktige fugler, andre igjen er bare enormt svære. Edderkoppene derimot, som vi trodde skulle bli genuint ekle, fremstår som veldig puslete.

alan wake AN-3
alan wake AN-3

Fotograf: 

Kampfokus
Hele kampfølelsen virker litt «tightere», strammere regissert, kanskje litt mindre frustrerende. Lommelykten din går tom for strøm når du bruker den, og du kan enten vente på at den lader seg opp igjen, eller bytte batteri. Oppladningen går imidlertid litt raskere enn i det forrige spillet. Du kan også dukke unna angrepene ved å trykke på løpe-knappen. Men du vil fortsatt bli overrumplet av motstandere som kommer fra alle kanter. Alan Wake er ikke den mest smidige spillfiguren, noe som egentlig passer ganske godt - han er jo forfatter, ikke spesialsoldat.

Når du utforsker de tre områdene, vil du finne en lang rekke manuskript-sider. Jo flere av dem du finner, desto flere kister kan du låse opp, og disse inneholder betydelig kraftigere våpen. Du har normalt tre våpen med deg, gjerne en rifle og en hagle, for eksempel, og den tredje våpenplassen passer godt til en nødbluss-pistol. Du kan også bære med deg nødbluss og sjokkgranater som lyser opp motstandere, og dermed gjør dem svakere.

Det med lys er igjen et viktig element, rundt omkring finnes det gatelykt, og når du står under dem, fylles helsen din opp, spillet lagres og du er trygg fra angrep. Forlater du den trygge havnen, går lykten imidlertid i stykker for en liten stund.

De nevnte manuskript-sidene dukker opp på nye plasser når du kommer til de samme områdene flere ganger, og derfor er det lurt å utforske de kjente stedene på nytt. Men veldig skjult, det er de ikke.

Gjentar seg
Hele poenget med at Alan vender tilbake til de samme stedene flere ganger blir forklart i løpet av spillet, så vi skal ikke avsløre det nå, men hvert besøk innebærer litt andre oppgaver, nye fiender og du har gjerne fått tak i litt kraftigere våpen også. Så det er litt annerledes dynamikk i hver runde.

alan wake AN-4
alan wake AN-4

Fotograf: 

Selvfølgelig, dette er et nedlastbart spill, så ikke forvent dramatisk mye innhold. Historiedelen av American Nightmare rundes på fem-seks timer på det absolutt maksimale.

Hordevariant
Ved siden av denne kampanjen har Remedy lagt til sin egen vri på de populære overlevelsesmodusene som så mange spill har for tiden. Så, vi får et utvalg brett, klokka settes i gang, og inn kommer det bølger med de sjanglende, besatte angriperne. Mellom hver bølge må vi frenetisk løpe rundt og få samlet inn mest mulig ammunisjon og nye våpen, før flere fiender marsjerer inn. Og da skjønner vi at Alan Wakes kampsystem er egentlig ganske bra. Det føles rett og slett ordentlig balansert og gjennomtenkt.

I overlevelsesmodusen må vi holde ut til sola står opp (noen minutter altså), og det kan være overraskende utfordrende, med tanke på at Alan tåler bare noen få slag fra fiendene, så er det over og ut. Spiller vi bra, får vi stjerner, som igjen låser opp de gjenvarende brettene.

Våpnene du låste opp i enkeltspillerdelen er også tilgjengelige i overlevelsesmodusen.

alan wake AN-5
alan wake AN-5

Fotograf: 

Fornøyelig
American Nightmare ser veldig hyggelig ut rent grafisk, med tanke på at det er nedlastbart, spesielt er Alan Wake godt animert og fremstår som en realistisk figur. Vi klager heller ikke på omgivelsene. Vi kan derimot klage på dårlig stemmeskuespill og svak dialog. Men kanskje er det litt meningen? Alan Wake er jo ingen stjerneforfatter, og alt dette her foregår jo liksom i hans hode?

Vi ser at spillet egentlig fokuserer på action fremfor skrekk og uhygge, og plottet er mindre involverende, mindre mystisk enn i det første spillet. Det er forsåvidt synd, Alan Wake er for oss et spill der fortellingen er viktigst.

På slutten av rulletekstene står det tydelig at Alan Wake kommer tilbake en dag. Vi håper med andre ord at Remedy allerede jobber med en fullverdig oppfølger. I mellomtiden er American Nightmare en fin, liten gavepakke til fansen, med en grei historiemodus og mye solid skyting. Og det koster ikke akkurat fryktelig mye, 1200 Microsoft-poeng tilsvarer vel litt over en hundrelapp? Liker du Alan Wake er det et fint kjøp.

Stikkord: 

Alan Wake's American Nightmare

alan-wake-american-nightmare

Testet på: 

Andre plattformer: 

Alan Wake's American Nightmare

Et nytt mareritt
+Ganske mye spill for pengene
+En artig sidehistorie til orginalspillet
+Solid hordemodus
+Oppjustert kampmekanikk
+Pent

-Mindre plott, mindre stemning
-Dårlig stemmeskuespill
-De nye fiendene bringer ikke så mye nytt

Terningkast: 

4

Lanseringsdato: 

22/02/2012

Sjanger: 

Utgiver: