Gran Turismo 6

GT6 shot1.jpg

Fotograf: 

Polyphony Digital

Gran Turismo 6

Kvantitet foran kvalitet.

Det er nesten litt vanskelig å tro, men det ser ut til at Polyphony Digital har gjort det utrolige, og hørt litt på kritikerne.

Gran Turismo 6 tar nemlig tak i mange av de merkbare feilene til forgjengeren, Gran Turismo 5. Et spill som, ved lansering, var åpenbart uferdig, klønete designet og ofte direkte kjedelig.

GT6 er, hyggelig nok, et bedre spill. Selv om det fortsatt er mye som gjenstår før opplevelsen er så sømløs og progresjonen så logisk som den burde bli.

Det kreves fortsatt mye tid og tålmodighet for å komme til de feteste, mest unike, de råeste bilene. De er dyre, og for å tjene penger nok må du ta del i mange løp, ofte gjenta dem, og samtidig holde deg til mer kjipe kjøretøy.

Underholdende

Men veien til de fete bilene er morsommere. Polyphony har tatt tak i hvordan karrieremodusen og progresjonen er lagt frem. Det bys på stor variasjon i typer løp, i hvilke baner vi skal kjøre på, hvilke biler vi skal bruke, og etter hvert kommer variabler som vær og nattkjøring inn i bildet.

Karrieremodusen i Gran Turismo 6 er altså fordelt på seks forskjellige klasser, der hver av disse består av en lang rekke løp med forskjellige kriterier. Klassene låses opp en etter en, men innenfor klassene er de fleste løp åpne og kan tas i fri rekkefølge. Når du vinner løp, får du stjerner. Nok stjerner låser opp finalen i hver klasse. Den innebærer at du må kjøre noen Grand Prix-runder, samt ta en rekke lisenstester. Klarer du disse, låses opp neste klasse.

Fotograf: 

Polyphony Digital

Det er ikke noe massiv jobb å få låst opp de fleste klassene, vi merker spesielt at lisenstestene er romsligere enn i de gamle GT-spillene - hvis du nøyer deg med bronsemedalje og vil bare låse opp neste klasse, er det ikke veldig krevende.

Det er altså variasjonen underveis som er det beste med karrieremodusen. Gran Turismo 6 inneholder et fantastisk utvalg av baner - det er vel noe sånt som 37 baner, med totalt 100 varianter av layouts - så det blir aldri kjedelig, aldri ensformig. GT6 har alltid noe nytt å overraske deg med, spesifikke krav for biler, karting, spesielle værforhold, snø og gjørme, og så videre. Plutselig må vi kjøre hele Nürburgring-runden i mørket, og vi valgte en futuristisk Mercedes Benz AMG Vision GT, som er blitt skapt av bilprodusentens designteam spesielt for spillet, for denne jobben. Opplevelsen er intens, vi sliter med å holde bilen på banen, og vi ser absolutt ingenting, men du verden så deilig det føles når vi klarer det, og ender på førsteplassen. Det er da Gran Turismo er på sitt mest magiske.

Så mye å gjøre

Og ved siden av karrieren finnes det massevis av sideaktiviterer. Innenfor de forskjellige klassene ligger det en mengde kortere løp med spesifikke krav, som du kan kose deg med når du har lyst. Ikke minst finnes det såkalte kaffepause-løp, som blant annet krever at du velter et visst antall trafikk-kjegler innen en gitt tidsperiode.

Så har vi de spennende Goodwood Festval of Speed-løpene. De foregår på en ærverdig britisk bane, og gir deg diverse, stadig fetere biler, som du skal kjøre over en svingete strekning uten å forlate banen. En kul måte å teste biler du enda ikke har råd til.

Så kommer den aller mest bissarre delen av Gran Turismo 6: månekjøring.

Ja, du leste riktig, det finnes tre løp som finner sted på månen. Og du kjører en månebuggy modellert etter kjøretøy som virkelig ble brukt av astronauter på 70-tallet. To av løpene krever at du kommer deg fra start til mål, over et relativt åpent landskap, og det tredje innebærer at du velter kjegler. På månen. Hele greia er at buggyen er kjempetreg, og den lave gravitasjonen gjør at det å kjøre over den minste steinen får bilen til å velte eller miste grepet. Helt merkelig opplevelse, dette her.

GT6 har også en onlinemodus, som ser ut til å fungere respektabelt, selv om vi ikke har hatt fryktelig mye tid til å teste det.

Fotograf: 

Polyphony Digital

Polyphony har til og med prestert å rydde i menyene. Bevares - de er fortsatt rotete, du blir alt for ofte tvunget helt tilbake til hovedmenyen for å kjøpe biler eller endre parametre det skulle vært tydelige snarveier til. Men det er mindre rotete enn forrige gang.

Kan betale seg fremover

Gran Turismo 6 klarer fortsatt å føles som en jobb fra tid til annen, og kontroversielt nok har Polyphony valgt å inkludere mikrotransaksjoner for dem som ikke har tålmodighet til å tjene penger på den tradisjonelle måten. Du kan kjøpe virtuelle penger for ekte penger. Det ser imidlertid ikke ut til at mikrotransaksjonene er i veien for vanlig progresjon, heldigvis.

På tross av mange forbedringer er det fremdeles mye fælt i Gran Turismo. Mye som burde ha blitt skikkelig tatt tak i.

Listen over bilene er vanvittig. Det er rundt 1200 biler tilgjengelig. Men vi ser samtidig at antallet biler som er videreført helt fra Gran Turismo 4 på PlayStation 2 fortsatt er massivt. Det er store mengder diverse intetsigende japanske bilmodeller fra sent 90-tall og tidlig 2000-tall. Er det noen der ute som virkelig hadde tenkt å anskaffe seg tjue Nissan-varianter?

Nytt og utdatert samtidig

Mange av bilene ser også ut som noe hentet fra PlayStation 2. Joda, det ser ut som om de fleste bilmodellene er blitt pusset på visuelt, i utgangspunktet skal det ikke være noen forskjeller mellom Standard og Premium, men man merker en god del lavoppløselige teksturer og stygge kanter når man tar et dypdykk i bilutvalget.

På den andre siden, alle bilene kan nå oppgraderes og justeres på. Det er ingen begrensninger der. Og alle skal nå ha et interiørkamera, selv om interiøret ikke er modellert på veldig mange biler - så kameraet viser bare svarte flater i stedet for dashboardet!

Hele den grafiske opplevelsen av Gran Turismo 6 er veldig blandet. Noen av bilene er skikkelig sexy, noen ser som sagt ut som PS2-innhold som er blitt litt pusset på og gjort skarpere. Det samme gjelder baner - der noen er kjempedetaljerte og lekre, har flere av banene stygge bakgrunnsdetaljer, som virker flate og livløse. Kvaliteten spriker veldig under hele spillet. Det er en del ujevnheter, som tearing og hakking, som gjerne oppstår når væreffektene skrus på for fullt.

Fotograf: 

Polyphony Digital

Vi vet at det er veldig urettferdig å sammenligne Gran Turismo 6 mot et spill som er en konsollgenerasjon foran, men vi må likevel gjøre det: Etter å ha spilt en god del Forza 5 på Xbox One, er det å spille GT6 et fryktelig langt steg tilbake når det gjelder grafikk. Forza kan kanskje ikke måle seg når det er snakk om antallet biler og baner, men duverden så overlegent det er på det visuelle.

Vi synes også lastetidene i forkant av løpene ofte kan være grusomt lange, og et par ganger frøs rett og slett hele spillet opp, noe som krevde omstart av PS3en, komplett med søk etter eventuelle korrupte filer på harddisken.

Manglende intelligens

Vi har mye å utsette på selve opplevelsen med å delta å løpene. Det blir veldig repetitivt at alle konkurranser starter med rullende start. Noen ganger hadde det vært greit å starte samtidig med andre konkurrentene, i stedet for å føle at man bare jakter på den ledende bilen over hele banens strekning.

Den kunstige intelligensen virker til å være forbedret fra GT5, men har fortsatt store mangler. Konkurrentene holder seg som regel til en forhåndsdefinert rute, gjør få forsøk på å justere kjørestilen sin, men det mest irriterende skjer når du har kjørt forbi dem. De andre bilene har nemlig tendenser til å bare kjøre i deg bakfra, som om du ikke eksisterte, som om de var fullstendig uvitende om verden rundt seg, eller som om de hadde selvmordstanker.

Igjen, urettferdig sammenligning, men etter å ha sett hvor bra den kunstige intelligensen i Forza 5 kan være, føles det som et ekstremt langt steg tilbake.

Sprette rundt

Krasjmekanikken er jo uansett ikke eksisterende i GT6. Som alltid i Gran Turismo kan du jukse deg forbi svinger ved å krasje inn i andre biler, sprette av dem og fortsette videre. Like ofte kan du krasje inn i barrierer utenfor banen uten å bli straffet, og med litt flaks kan du sprette tilbake på en slik måte at du havner foran dine konkurrenter. Bilene tar ingen mekanisk skade, og de blir bare litt skrapet opp utvendig. Og ja, kollisjoner høres fortsatt ut som å sparke i en plasttønne. Polyphonys manglende vilje til å ta dette i betraktning begynner å bli veldig slitsom.

Fotograf: 

Polyphony Digital

Utrolig nok kan man skru på mekanisk skade og fellesstart i flerspillermodusen. Men ikke i enkeltspillermodusen. Merkelig.

Trenger en frisk pust

Og igjen ender vi opp med et Gran Turismo-spill som er svært vanskelig å gjøre seg opp en mening om. På den ene siden: Det glimrende utvalget baner, større enn noen andre bilspill kan prestere. Det enorme utvalget biler med realistisk håndtering og gode oppgraderingsmuligheter. En bedre karrieremodus med mer variasjon og mer interessant progresjon. Masse kule sideaktiviteter. På den andre siden: Veldig ujevn grafikk og tekniske problemer. Svak kunstig intelligens. Mangler og ujevnheter som henger igjen spill etter spill, og som Polyphony enten ikke kan eller ikke vil ta tak i.

Det faktum at spillet lanseres på PS3 nå som alles øyne er på PS4 er også et merkelig valg, og vi lurer på hvilke planer Polyphony har for fremtiden. Helt ærlig - vi skulle ønske at utviklerne bare kuttet ut alt det overflødige og bygde et helt nytt Gran Turismo for den nye generasjonen. Men vi frykter at det ikke kommer til å skje. At Gran Turismo 7 kommer igjen å dra med seg baggasje fra mer enn ti år tilbake.

Det får bli en god firer, da.

Stikkord: 

Gran Turismo 6

Testet på: 

PEGI rating: 

  • 3+

Gran Turismo 6

Utrolig mye innhold, bedre progresjon, ofte spennende, pent og utfordrende. Men like ofte stygt, kjedelig og frustrerende.

Terningkast: 

4

Lanseringsdato: 

06-12-2013

Sjanger: 

Utgiver: