Helt fantastisk

5624320.jpg

mass effect 3 shot
mass effect 3 shot

Fotograf: 

Helt fantastisk

SPILLTEST: Mass Effect-trilogien avsluttes med et smell.

Skal vi faktisk beskrive Mass Effect 3 med ett ord så er det dystert.

Det går ikke bra. Gamle venner dør foran øyene på oss. Hele raser blir utslettet, og ikke sjelden er det grunnet avgjørelser vi tar. Og ikke nok med det - det føles aldri feil å bli ordentlig lei seg foran et dataspill. BioWare har mestret dramaturgien og dialogene, filmklippet der en av favorittfigurene våre i desperasjon kaster seg utfor et stup berørte selv våre kalde, kyniske hjerter.

Og emosytinga i visse ferske japanske spill fremstår som enda mer patetisk i etterkant, men det er en annen historie.

Følelsen av en desperat krig mot en vanvittig overmakt er virkelig tilstede i Mass Effect 3, og det gjennomsyrer hele spillopplevelsen.

Direkte fortsettelse
Det er liten vits i å starte på Mass Effect 3 hvis du ikke har spilt de tidligere titlene. Spillets univers er blitt såpass omfattende og komplekst, de forskjellige rasene har hatt så viktige roller å spille, at man ville gått glipp av mye av opplevelsen. Få spilltrilogier er så integrert sammen, der hver del spiller en genuin rolle, og vi liker at BioWare helt tydelig har satser på å sy de tre spillene sammen helt fra starten av.

Så selvfølgelig, vi tar med oss vår Shepard, som vi har hatt med oss helt siden høsten 2007, og oppdager en uhyggelig bug - en feil gjør at vi ikke får importert ansiktet. Alle avgjørelsene tatt i de to tidligere titlene, nivåene og kunnskapene følger med, men ikke ansiktet. Litt kjipt (for alt vi vet er bugen allerede fikset, det er gått noen lange dager siden vi begynte å spille).

Men OK. La gå. Mass Effect 3 er veldig bra.

Slutten var kontroversiell, men Mass Effect 3 var likevel imponerende.
Slutten var kontroversiell, men Mass Effect 3 var likevel imponerende.

Fotograf: 

Kjent konsept
Det er ingen hemmelighet at spillet ikke er veldig revolusjonerende i forhold til de forrige, at det følger på mange måter den samme oppskriften. Men nå er alt dette skrudd sammen enda bedre, tightere, mer gjennomtenkt, bedre skrevet. Spillet er rett og slett spennende slik få andre klarer å være, det er såpass mange overraskelser i plottet underveis og vendinger vi ikke så komme - og opplevelsen blir sikkert annerledes hvis du tar andre moralske valg. Vi har ikke akkurat hatt tid til flere gjennomspillinger.

Vi skal holde oss unna plottet, vi vil ikke ødelegge for noen, men det er klart at Reapers har igangsatt et massivt angrep på de fleste befolkede planetene i galaksen, og at Shepard og hans/hennes crew er blant de siste som kan samle sammen en styrke og bygge et våpen som kan nedkjempe angrepet.

Den pro-menneskelige organisasjonen Cerberus er også tungt involvert og fremstår som en betydelig trussel, og vi treffer også på en rekke andre, allerede kjente motstandere.

Skjebnen
Konseptet bygger altså på at vi reiser rundt galaksen i vårt kjære (noe oppussede) Normandy og prøver å samle støtte til motangrep mot Reapers. Ikke helt ulikt Mass Effect 2 - men da var det en mer personlig historie, nå handler det om hele raser, og hele galaksen. Oppdragene innebærer som nevnt en del tunge avgjørelser som har store innvirkninger, og det som er interessant er at også mange av de mindre, mer frivillige oppdragene har en påvirkning på det store bildet.

Og det store bildet visualiseres via en prosentvis oversikt over hvor mye støtten fra de forskjellige styrkene har vokst. Jo flere som støtter deg, jo bedre. Støtten kan hentes inn via det aller meste du gjør, fra de store, viktige oppdragene til små oppgaver for innbyggerne på Citadel.

mass effect 3 shot3
mass effect 3 shot3

Fotograf: 

Den gigantiske romstasjonen Citadel er igjen et viktig sted mellom dine reiser til alle de avsidesliggende verdenene. Vi får utforske en rekke nye områder, vi får møtt mange nye innbyggere, og vi får handlet nye leketøy. Citadel er også kilden til de fleste av de frivillige sideoppdragene, noen av dem rimelig irrelevante, mens andre igjen føles som en genuin, viktig del av den store jobben din. Citadel er også under store omveltninger, da den galaktiske krigen bringer tusenvis av flyktninger til stasjonen, som er desperate og slitne. Citadel er ikke lenger det idylliske stedet, fjernt fra alle galaksens problemer.

Mass Effect 3 har mindre fokus på enkeltpersonene, og introduserer derfor få ordentlig nye figurer - og de nykommerne vi faktisk møter på er ikke like uforglemmelige som de vi allerede kjenner. Samtidig, vi treffer omtrent alle som har betydd noe i de tidligere spillene, alle har en rolle å spille, alle har noe fornuftig å bidra med. Det refereres jevnlig til ting du som Shepard har gjort tidligere, samtidig som plottet og historien drives effektivt fremover. Og det er alltid noe nytt og spennende rundt neste hjørne.

Resultatet er en glimrende fotelling, fengende, fascinerende og vanskelig å rive seg løs fra.

Actionfylt
Som spill leverer Mass Effect 3 også varene. Vi har forlengst funnet oss i at dette her er ganske langt fra et tradisjonelt rollespill, og vi tenker på hele opplevelsen som Gears of War med statistikker. De aller fleste oppdragene innebærer omfattende actionsekvenser i tredjeperson, og kontrollen, hele følelsen, er bedre enn noensinne. Våpenene føles godt, responsen også. Det er faktisk ordentlig gøy å delta i skytesekvensene, og det skulle bare mangle - det er jo mange av dem.

Rollespillelementene betyr at vi kan tilpasse vår Shepard akkurat som vi vil, enten ved å fokusere på effektiv skyting, mer stillegående bakholdsangrep, «biotics» og så videre. Vi gjør det samme med våre datastyrte lagkamerater, som alltid er med oss på oppdrag, vi kan tilpasse våre og deres våpen og spillestiler.

Våpnene kan oppgraderes med nye elementer du finner nesten overalt på brettene, eller får kjøpt på Citadel (eller Normandy, for en høyere pris). Igjen en mulighet til å justere dine styrker og svakheter. Helt nye våpen, med nye egenskaper finner man også stadig vekk.

Kampopplevelsen er også smartere enn før takket være mye bedre brettdesign, som ikke er så tydelig som før. Det er ikke lenger nok å bare finne beskyttelse og bli der, motstanderne er ofte smarte og aggressive nok til å finne deg og gi deg ordentlig juling.

På den andre siden - det er en del repetisjon når det gjelder fiender, det begynner å bli slitsomt når hver kamp mot Cerberus skal avsluttes på dramatisk vis ved at de sender inn en tungt bevæpnet mech.

Ryddet opp
Det er kanskje et passende tidspunkt å nevne at spillet har innebygd støtte for Kinect på Xbox 360, noe som innebærer at du kan gi stemmekommandoer under kamp. Det kan faktisk gjøre jobben litt lettere noen ganger. Du kan også bruke stemmen din til å gi andre ordre (åpne dører, plukke opp objekter) eller velge dialoger. Hele funksjonaliteten ser ut til å virke veldig fint, selv om vi foretrekker gode, gamle knapper.

Spillets mer direkte, renere design gjør at alle minispillene har falt bort. Det er ingen hacking lenger, og når vi flyr rundt i galaksen trenger vi heller ikke å skanne planeter for ressurser. Det er noe skanning igjen: Vi kan sende ut signaler som gir oss tegn om at det finnes relevante objekter på visse planeter, disse kan vi faktisk skanne også, men på en mye enklere måte enn før. Og det å bruke signalene kan også tiltrekke seg farlige Reapers. Uansett, vi er bare glad for at minispillene er borte, og håper flere utviklere følger etter.

mass effect 3 shot4
mass effect 3 shot4

Fotograf: 

En ting til som angår designet: BioWare har fortsatt ikke lært å lage gode grensesnitt, og vi liker for eksempel ikke hvordan oversikten over de åpne oppdragene er presentert. De er dårlig sortert, og det er irriterende at du får lite informasjon om oppdragene som er aktuelle, og hvilke som er ferdig utført. Men det er ikke det verste i verden.

Alt sammen koker uansett ned til at Mass Effect 3 er en fantastisk avslutning på trilogien. Historiefortellingen er bedre enn noensinne, dialogene er glimrende, det skjer så utrolig mye storslått og spennende. Og samtidig er spillfølelsen solid, underholdende og fleksibel. Det er ikke alltid perfekt, men det er veldig, veldig bra.

Kooperasjon
Interessant nok har BioWare lagt til en flerspillermodus. Den fokuserer på co-op, og setter deg opp, sammen med opptil tre andre, mot bølger av motstandere. Så, samarbeid er nøkkelen her, du går opp i nivåer, du låser opp nytt utstyr og andre fordeler. Vi har ikke hatt tid til å prøve spesielt mye av flerspillervarianten, men det lille vi fikk testet virket faktisk ganske solid - selv om flerspiller i Mass Effect har aldri vært på vår ønskeliste.

mass effect 3 shot5
mass effect 3 shot5

Fotograf: 

Mass Effect 3 ivaretar også seriens unike visuelle stil, og grafikken holder seg fremdeles meget bra. Det er ikke store endringer å merke sammenlignet med spill nummer to, men skalaen er mye større. Og det har en del å si. Dessverre hindres den ellers veldig polerte opplevelsen av visse bugs. I noen tilfeller er frameraten ujevn, og av og til havner kameraet i merkelige vinkler. Lite av det ødelegger, men perfekt er det ikke.

Og hei, musikken, selvfølgelig.

Fornøyelse
Mass Effect 3 leverer så til de grader. Det er det beste spillet i serien, en fantastisk avslutning, det klarer å blande ekte emosjoner og ordentlig god spillbarhet, og det byr på flere titalls timer med god spilling. Det er helt obligatorisk for alle som har spilt de tidligere tidligere. Vi er veldig, veldig fornøyd, til tross for små irritasjonsmomenter. Det sier litt om spillets styrke når selv små minuser ikke ødelegger for helheten.

Stikkord: 

Mass Effect 3

mass effect 3 box

Testet på: 

PEGI rating: 

  • 18+
  • vold

Andre plattformer: 

Mass Effect 3

Helt fantastisk
+Glimrende skrevet, spennende og storslått
+Mer solid spillbarhet enn noensinne
+Dramatisk og emosjonelt
+OK flerspiller
+Grafikken og musikken er flott

-Noen tynne sideoppdrag
-Visse bugs

Terningkast: 

6

Lanseringsdato: 

08/03/2012

Sjanger: 

Utgiver: