Identitetskrise

5643756.jpg

resident evil 6-3
resident evil 6-3

Fotograf: 

Identitetskrise

E3: Resident Evil 6 er den mest ambisiøse hittil, men holder det? Vi har spilt.

Los Angeles (ITavisen): Vi har fortsatt gode minner fra Resident Evil 4. De fleste har nok det, men tiden har gått fremover. Så Capcom gikk i en mer actionfylt retning med Resident Evil 5, noe som ikke var helt vellykket.

Med det sjette fullverdige spillet i serien prøver de å gjøre alle fornøyd. Vi skal få skrekk, vi skal få action og vi skal få gåter.

Så, for å få plass til alt dette, spilles spillet fra tre unike perspektiver. Kampanjen er delt opp i tre deler, for hver spillbare figur, og hver av delene skal være eksepsjonelt omfattende. Og de tre skal på visse tidspunkter møtes og påvirke hverandre.

Vi satte oss altså ned og fikk noen titalls minutter med Resident Evil 6.

Ny mann på jobb
Vi startet med den nye figuren, Jake Muller. Demoen vi fikk testet begynner med at vi må løpe vekk fra et monster. Vi merker allerede i løpet av filmklippet som setter sekvensen i gang at grafikken er solid, at det visuelle holder mål. Fint nok.

Problemet er at Jake responderer tregt, og spillet forteller oss ikke tydelig nok hva vi skal gjøre. Så vi løper vekk fra monsteret, og vi gjør et eller annet feil. Så vi blir tatt og drept. Og da slutter hele demoen, og vi må starte helt på nytt. Og lastetidene er alt for lange - så det gidder vi ikke.

Derfor prøver vi en annen figur, gode, gamle Leon Kennedy. Det er hans historie som skal være den skumle, den mest tradisjonelle.

Tregt
Det vi raskt merker er at styringen fremdeles er av den trege sorten. Det går seigt, og det gjør oss egentlig bare utålmodige. Vi utforsker en bygning, vandrer gjennom en forlatt spisesal, og fine lyseffekter bidrar til stemningen. Det lyner, og noen skygger beveger seg. Det er noen der.

Det viser seg å være en eldre mann, som ser etter sin datter.

resident evil 6-2
resident evil 6-2

Fotograf: 

Vi finner den skadde datteren etter kort tid, og joda, hun blir snart en zombie, og dramatikk oppstår.

Sekvensen slutter med en omfattende zombieangrep i en garasje, og vi får smake på det nye kampsystemet, som faktisk lar deg bevege deg og sikte samtidig, og du kan til og med løpe. Resident Evil følger med i tiden altså. Men vi klarte ikke helt å nyte spillet slik det er ment å nytes - demoen lot oss ikke bytte kamera til «inverted», og det resulterte i en lite ideell kontrollopplevelse.

Mer action
Tredjemann vi testet er Chris Redfield, og hans historie fokuserer på skyting. Det lille vi fikk spilt med ham var ren action, rimelig midt på treet, det setter ikke akkurat nye standarder og føles nokså unødvendig. Det var også skuffende at alle omgivelsene vi så var temmelig generiske. Som vi savner de spanske landsbyene og slottene...

resident evil 6
resident evil 6

Fotograf: 

Capcom lover imidlertid mye, blant annet en unik for for coop når de tre spillbare figurene møter hverandre. Og spillet skal være så stort og langt at det er nødt til å inneholde noen kreative, spennende lokasjoner.

Resident Evil 6 er foreløpig ikke den trumfen vi håpet på, men det er fortsatt så mye av spillet vi ikke har sett - så vi håper å bli ordentlig overbevist når vi spiller det ferdige spillet.

Det er jo ikke så lenge til det kommer, utgivelsen er satt til oktober, og vi gleder oss fortsatt.

Stikkord: