Kamuflasje og snikskyting

5628733.jpg

GRFS_Image_Screen_58
GRFS_Image_Screen_58

Fotograf: 

Kamuflasje og snikskyting

SNIKTITT: Nye Ghost Recon ser veldig lovende ut. Vi har spilt.

Stockholm (ITAvisen): Ghost Recon-serien er respektert og likt av mange, men har ligget på is en stund. Ikke siden 2007 har et ordentlig spill i serien hatt utgivelse.

Det er lov å være spent på Future Soldier, spesielt siden det nye spillet introduserer et par nye konsepter og er mer omfattende enn noensinne. Selvsagt skal vi slåss mot terrorister, men oppdragene tar oss over store deler av verden, i stedet for å bare konsentrere seg om en lokasjon. Xbox 360-versjonen får støtte for Kinect, og det ser ut til å være et bredt utvalg av moduser og spillvarianeter. Flott.

Vi har altså satt oss ned med UbiSofts Eric Couzian og Roman Campos Oriola, de to ansvarlige for spillets retning, og fikk god tid til å teste.

Roman Campos Oriola
Roman Campos Oriola

Fotograf: 

Thomas Marynowski

Kooperasjon
Vi fikk mye tid til å spille Future Soldier, og testet blant annet to oppdrag hentet fra den omfattende kampanjen. Saken her er at hele kampanjen fokuserer på fire samarbeidende soldater, og det er fritt frem om disse er datastyrte eller kontrolleres av levende mennesker. Co-op er integrert i kampanjen, det er ikke en separat modus, og det er altså fritt å spille som du vil. Alene, med automatiserte lagkamerater, eller kompiser over nett.

Derfor er spillet litt mer begrenset når det gjelder kontroll på de datastyrte vennene. Spiller du alene, er de tre andre lagkameratene mer uavhengige, du peker ikke hvor de skal og gir dem ordre. De vil imidlertid aldri sette oppdraget i fare, de vil ikke skyte først hvis oppdraget handler om å være stille, de vil ikke ta ut mål du ikke har merket.

Det å spille med faktiske venner er en glimrende opplevelse. Kommunikasjon og samarbeid er essensielt, og man skal altså merke motstandere man har oppdaget, disse får da tall over hodene, og man kan bli enig om hvem som skal skyte hvem, hvordan angrepet skal samordnes.

GRFS_Image_Screen_64
GRFS_Image_Screen_64

Fotograf: 

Russiske slemminger
De to brettene vi testet er basert i Russland, det ene tok oss gjennom skoger og landsbyer, det andre foregikk på en flyplass i mørket. Vi beveger oss sakte bortover, følger med på hva våre kolleger gjør, og holder oss minst mulig synlige. Alle soldatene har aktiv kamuflasje, som tilpasser seg omgivelsene, og man skal sørge for å helst ikke bli oppdaget. De fiendtlige soldatene er treffsikre, og det skal få treff til før vi ligger og blør. Heldigvis kan de skadde bli reddet av kolleger, så lenge redningen kommer innen rimelig tid.

Det tok ikke lang tid før de russiske soldatene dro frem tyngre skyts som maskingevær og tanks, så spillet ble ofte genuint utfordrende, selv om vi var fire stykker, og en av oss var faktisk sjefsdesigneren Roman Campos Oriola. De flyplassbaserte oppdragene var enda vanskeligere, da hele poenget var at vi ikke kunne bli lagt merke til.

Slik fungerer Kinect-støtten.

Og det finnes helt egne oppdrag som fokuserer enda mindre på skyting og enda mer på sniking, forteller regissøren Eric Couzian. Noen av oppdragene skal også involvere sivile, uten at utviklerne går nærmere inn på det. Faktisk hadde Future Soldier opprinnelig også to oppdrag plassert i Norge, men disse kommer dessverre ikke med i den ferdige versjonen (men arktiske omgivelser blir det). Uansett tyder alt på at variasjonen når det gjelder omgivelser og spillestil blir godt ivaretatt.

Egen vei
Det beviser at UbiSoft ikke har solgt ut, og prøver å konkurrere direkte med Battlefield eller Call of Duty. Ghost Recon er en helt egen greie, det handler fremdeles om lagarbeid, om mer gjennomtenkt spilling, presisjon og treffsikkerhet. Og vi liker at det fortsatt er rom for en ordentlig kampanjemodus, som faktisk har en ordentlig historie og varighet (det er snakk om 10-12 timer).

GRFS_Image_Screen_67
GRFS_Image_Screen_67

Fotograf: 

Det er også nok til andre elementer som skiller spillet fra mengden, som de ekstremt omfattende mulighetene til å tilpasse dine våpen. Gunsmith-funksjonen lar deg bytte ut alle mulige komponenter på våpenet ditt, og du kan til og med endre farge på dem. Det er der Kinect-støtten kommer inn også.

Ghosts har også mange verktøy, mye er veldig høyteknologisk, men alt er basert på ekte teknologi eller prototyper, ikke ren fantasi. Produsentene påpeker at til og med utstyr som røntgenbriller og optisk kamuflasje er teoretisk mulig i dag, men er enten stort og uhåndterlig eller trenger mye mer teknologisk forskning.

På ett område har UbiSoft hentet inspirasjon fra øvrige titler, nemlig Guerilla Mode, deres vri på overlevelsesmodus.

Bølger
Det er imidlertid nokså annerledes enn det vi er vant til fra andre spill. Vi er igjen et lag på fire, og vi skal først ta over et område på et brett, som da blir vår base. Denne basen skal vi da forsvare mot stadig mer aggressive bølger av motstandere. Etter ti bølger må vi ta over et nytt baseområde, så kommer det nye bølger. Det er intenst, og det er vanskelig. Vi kan aktivere forskjellige ekstrafunksjoner og verktøy, for eksempel sette opp miner, «turrets» eller bli usynlige, og nye spesialegenskaper låses opp ettersom du overlever nye bølger.

GRFS_Image_Screen_77_Guerrilla
GRFS_Image_Screen_77_Guerrilla

Fotograf: 

Future Soldier vil også ha mer tradisjonelle flerspillervarianter, som setter deg opp mot andre, men disse fikk vi ikke sett i denne omgang. Informasjon om disse kommer senere.

Som sagt – Ghost Recon er noe eget, og det er faktisk ikke så mange titler på markedet i dag som er så fiksert på det med lagarbeid. Vi liker veldig godt hvordan enkeltspillerkampanjen og co-op er vevd sammen, vi liker at det er plass til en skikkelig historie her, og vi gleder oss faktisk til å reise verden rundt med de knalltøffe spesialsoldatene. Det er hyggelig at Ghost Recon er tilbake, og det ser ikke ut til å ha tapt personligheten sin.

Future Soldier slippes 24. mai på Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Stikkord: