Lara Croft er tilbake

5644023.jpg

tomb raider3
tomb raider3

Fotograf: 

Lara Croft er tilbake

E3: Vi har endelig fått sett nærmere på nye Tomb Raider, og er overrasket.

Los Angeles (ITavisen): Tomb Raider-spillene har en lang og ujevn historie, men de siste titlene i serien, utviklet av Crystal Dynamics, er generelt ansett for å være veldig solide. Serien er imidlertid blitt helt overskygget av Uncharted-titlene, som har tatt konseptet mye lenger og gitt oss en ny eventyrer-hovedperson som vi er blitt glad i.

Det er derfor ikke så rart at det nye Tomb Raider-spillet tar Lara i en helt ny retning, og klarer samtidig å se utrolig imponerende ut. Dette er en serie som virkelig har trengt en «reboot», en betegnelse som ellers brukes alt for ofte ufortjent.

Vi så en del av spillet på den store Microsoft-pressekonferansen i forkant av E3, men senere i løpet av messen fikk vi tid til overvare en ny, utvidet og lenger demo, som virkelig klarte å vise hva det nye spillet er godt for. For å si det sånn, Tomb Raider ble raskt et av våre E3-høydepunkter.

Delikat
Saken er at spillet tar for seg en yngre, uerfaren Lara, som sitter fast på en øde øy, sammen med en del andre overlevende fra et skipsforlis, samt noen farlige kriminelle.

tomb raider1
tomb raider1

Fotograf: 

Dette er virkelig en Lara vi ikke kjenner. Hun er skjør, usikker og langt fra den tøffe heltinnen vi forbinder med Tomb Raider-spillene.

Og det merkes virkelig. Allerede helt på starten av sekvensen vi blir vist må Lara klatre over et tre som har falt over en avsats, og hun klarer såvidt å balansere, mens kameraet trekker seg tilbake for å vise oss det farlige perspektivet.

Sult og stress
Litt senere finner Lara et lik som henger fra et tre, og må få skjært det ned slik at hun får tak i vedkommendes bue. Hun må også klatre oppover et rustent vrak av et gammelt fly for å komme seg videre. Slike øyeblikk viser igjen hvor mye dramatikk det er i spillet - hun fremstår hele tiden som veldig desperat og forvirret, samtidig som hun står på fordi hun vet at livet hennes står på spill.

Utviklerne viser oss mer: Lara må få tent et bål, få tak i mat, og utføre denne typen essensielle oppgaver, rett og slett for å overleve. Desperasjonen er til å ta og føle på, og den forsterkes av spillets generelle stemning: Vind, regn, gjørme overalt. Det ser ikke ut som et hyggelig sted.

tomb raider2
tomb raider2

Fotograf: 

Noe åpenhet
Senere i demoen ser vi mange flere av spillets elementer. Det er for eksempel visse åpen verden-aspekter her, i visse situasjoner må Lara utforske området for å finne objekter, elementer hun trenger, og da kan hun bevege seg fritt rundt. Hele spillet er ikke åpent, det har en fokusert historie, men fra tid til annen vil vi altså kunne gå fritt rundt. Og jo flere av slike overlevelsesfokuserte oppgaver vi fullfører, desto mer erfaring får vi, som faktisk kan brukes på å oppgradere våpen og ferdigheter.

Denne traileren viser noen av scenene vi har fått se i sanntid.

Mye av det vi så knyttes direkte opp til historien, så vi skal ikke avsløre for mye, men underveis i demoen møter Lara både flere andre overlevende, og de mystiske motstanderne (de virker til å være en gjeng østeuropeiske leiesoldater). Og det er noe mer på øya. Merkelige symboler som leder til underjordiske ruiner. Det blir mer andre ord veldig spennende å se hvilke hemmeligheter vi får oppdage.

Mye gjenstår å se
Vi bare håper at nye Tomb Raider ivaretar fokuset på gåter og mysterier, og ikke ender opp som en skytefest. Det virker som om det er en balanse mellom disse elementene ut fra demoen vi så, men hvem vet hvordan hele spillet fremstår.

Uansett er vi nå utrolig giret på Laras tilbakekomst. Spillet er lekkert når det gjelder grafikk, samtidig som det presenterer en desperat, uhyggelig virkelighet, troverdige personligheter og forhåpentligvis en kreativ utfordring.

Spillet slippes 5. mars 2013, og vi gleder oss veldig.

Stikkord: