Need for Speed Rivals

Need for Speed Rivals

Hektisk, vanskelig og tilkoblet.

Nytt år, nytt Need for Speed - men de siste årene har serien holdt en ganske høy kvalitet, takket være flinke Criterion Games, som injiserte en liten dose Burnout-DNA i Need for Speed-opplevelsen.

Nå har Criterion takket for seg, men et nytt, svensk studio som heter Ghost, har tatt over. Og de gjør det ikke helt alene - mange Criterion-folk skal ha blitt med på lasset, og bidratt til utviklingen av Rivals.

Så den høye kvaliteten holder seg. Rivals er et godt, actionfylt, hektisk og underholdende bilspill, trygt plantet i den mindre seriøse arkadesjangeren.

Det bygger i stor grad på mange av prinsippene etablert i de siste spillene fra Criterion. Det er en åpen verden, du kan fritt delta i løp og utfordringer bare ved å finne dem på kartet, og spillopplevelsen involverer både politi og råkjørere.

Det er her det begynner å bli interessant: Rivals inneholder nemlig to separate karrierer, én for politiet og én for bilentusiastene. Du kan bytte fritt mellom disse, og begge har parallelle sett med utfordringer som tar deg oppover på rangstigen.

Rebeller som vi er, startet vi først med råkjører-karrieren.

Gjør som du vil

Spillets progresjon er forfriskende enkel. Du får et sett med oppgaver, kalt for speedlists. Det er rett og slett en håndfull ting du må gjøre før du får lov å gå opp ett nivå. Det starter selvsagt med ganske lette oppgaver - du må kanskje få bronsemedalje på en spesifikk type løp, eller kanskje tjene et visst antall poeng. Poeng som du tjener inn ved å gjøre alt fra å vinne løp til å kjøre farlig, hoppe, drifte, og så videre.

Hver speedlist du klarer betyr at du går opp et nivå. Det er mange titalls nivåer å komme seg gjennom, og hver gang du avanserer får du tilgang til nye biler og nye oppgraderinger til bilene.

Speedlistene blir selvsagt mer og mer finurlige, og utfordringene er ofte veldig interessante. De byr på langt mer enn å bare vinne løp. Speedlistene er delt i tre kategorier, som på en måte representerer tre kjørestiler. Du kan stort sett hoppe mellom disse som du ønsker. De mer kreative utfordringene kan innebære at du totalt tilbringer et visst antall sekunder i lufta, at du torpederer motstandere på spesielle måter, at du bruker boosten din på spesielle måter, at du benytter noen av spesialverktøyene du kan installere i bilene dine. Vi liker at spillet gir deg mange andre utfordringer enn å bare vinne løp - selv om du kan fokusere på det også, ved å velge speedlistene som relaterer til det.

Alle bilene dine kan oppgraderes til å kjøre raskere, styre bedre, og ikke minst tåle mer samt skade motstanderne mer. De to sistnevnte er veldig viktige, det å fysisk ødelegge andre, samt unngå å bli ødelagt selv, er en essensiell del av spillet. Det er her Burnout-røttene kommer inn i bildet.

Galskap

Det er også denne delen av spillet som kan fremstå som mest frustrerende. Og det er her politijaktene kommer inn i bildet.

Vi nevnte jo at man tjener poeng (penger) på alt man gjør i spillet. Det er imidlertid mye risiko forbundet med det. For å løse inn poengene, og faktisk kunne bruke dem på oppgraderinger eller nye biler, må du kjøre til gjemmestedet ditt. Det er mange av disse lokasjonene på kartet, men de kan likevel ofte være ganske langt unna.

En annen ting verdt å tenke på er at poengene du tjener multipliseres jo lenger du er ute i verdenen og kjører. Så da tjener du enda mer poeng.

Men blir du tatt av politiet eller krasjer og totalvraker bilen, mister du alt du har tjent av penger. Har du kjørt rundt og deltatt i mange aktiviteter, kan det være snakk om ganske mye penger også. Og politiet er nådeløse. Etter noen timer med spillet begynner de virkelig å komme etter deg med alt de har, og det er virkelig vrient å komme seg unna. Hver gang vi får beskjed om at vi har klart å komme oss vekk fra lovens lange arm, tar det bare sekunder før de er på’n igjen.

Og det å bli torpedert og knust i fillebiter av tre politibiler når du er bare meter unna skjulestedet, med flere titalls tusen penger du skal løse inn, som da forsvinner for godt, er ikke bare litt irriterende. Det er kaste kontrolleren i TVen-irriterende.

Oppgrader deg

Joda, det finnes måter å overleve på. I tillegg til skjulesteder finnes det også reparasjon-stasjoner overalt i verdenen, kjører du gjennom disse blir alle skadene på bilen din øyeblikkelig fikset. Og du kan kjøpe og installere opptil to ekstraverktøy som kan hjelpe deg. Det er snakk om sjokkbølger, beskyttelse mot EMP-angrep og lignende ekstrautstyr. Det er begrensninger på hvor ofte du kan bruke dem, men de kan likevel være veldig behjelpelige når det gjelder å komme seg unna, eller for så vidt ødelegge konkurrentene dine også. Spesielt sjokkbølgene er veldig tilfredsstillende å bruke.

På sitt beste er Rivals helt perfekt intenst, fordi du vet at masse penger står på spill, og du gjør ditt ytterste for å overleve lenge nok til å komme deg til skjulestedet ditt. Men frustrasjonsnivået kan samtidig bli skyhøyt når du ikke får det til - og det er ikke alltid vår feil. Spillet kaster overveldende styrker mot deg rimelig ofte, og det føles nesten umulig å overleve etter hvert, selv med biler som er oppgradert til å tåle det meste.

Men - det er en løsning når råkjører-delen av Rivals blir for irriterende. Bytte til politimodusen.

Livet som snut

Denne er nemlig overraskende behagelig. Den bygger på lignende prinsipper: Speedlister med varierte og interessante oppdrag må gjennomføres for å gå opp i nivåer. Men mange av mekanikkene er annereledes. Du tjener penger, men de multipliseres ikke. Men det er ikke så nøye med mye penger, fordi alle bilene blir tilgjengelige gratis ettersom du går opp i nivåer. Du oppgraderer heller ikke politibilene, det eneste du faktisk kan bruke penger på er de teknologiske hjelpemidlene, som lar deg legge ut spikermatter, skyte ut EMP, og etter hvert tilkalle helikoptre eller veisperringer.

Politibilene tåler i utgangspunktet mye mer, og det er uansett ikke noe stor risiko forbundet med totalvraking, da pengene dine blir tjent inn uansett. Og du har jo ikke politi som jakter på deg, så hvis du klarer å ødelegge bilen din, er det virkelig din egen skyld.

Dermed blir politikampanjen en lettere, mer inkluderende måte å spille på. Men vi synes det er synd at balansen er så ujevn. Der råkjører-delen kan bli ekstremt frustrerende, men samtidig fleksibel og spennende, er politidelen mye mer begrenset. Det er jo ingenting å bruke penger på, bortsett fra teknologioppgraderinger!

Nettverden

Det er ett viktig element med spillet som vi fortsatt ikke har nevnt, og det er den integrerte flerspillerdelen. Ideen er veldig god: Du kjører jo rundt i en åpen verden, og det er til en hver tid en håndfull andre spillere med. Så hele spillet er egentlig flerspillerbasert, selv om verdenen er også fylt av datastyrte motstandere. Det er det som er genialt: Du kan plutselig havne i et løp med virkelige spillere, men sjansen er like stor å konkurrere mot AI. Det er en hyggelig uforutsigbarhet.

Det var i alle fall hyggelig, inntil et løp vi deltok i, der vi gjorde det veldig bra, krasjet på grunn av nettverksproblemer, og vi måtte tilbake til start. Takk for den.

Heldigvis går det an å skru av hele flerspillerelementet om du ønsker, og kun spille mot datastyrte biler.

Flott, men litt død

Spillets verden er stor og utrolig variert hva miljøene angår. Byomgivelser, fjellveier, brede motorveier, smale veier ute på landet, midt i mellom jordbruk og tette skoger. Det er pent, skarpt, og utviklerne pøser på med stilige væreffekter, så det varieres mellom storm, regn, solskinn, vind, natt, dag… Den visuelle opplevelsen er det ingenting å utsette på. Kanskje ikke så rart - Rivals bruker tross alt Frostbite 3-motoren.

Ett teknisk problem er de plagsomt lange lastetidene hver gang man går inn og ut av skjulesteder. Dette føles ikke spesielt nestegenerasjon...

Det ene problemet vi har med spillets verden er imidlertid at det er svært lite å oppdage av hemmeligheter og skjulte snarveier. Bortsett fra mange hopperamper du kan bruke til å slå luftlinje-rekordene dine, og noen sideveier her og der, er det liten grunn til å utforske Redview County grundig.

Det er definitivt aspekter med Rivals vi ikke er helt fornøyd med. Spillet er merkelig balansert, med noen urettferdige frustrasjoner, verdenen er nydelig, men litt begrenset, og det er visse tekniske feil her og der. Men ikke misforstå: Dette er fortsatt et eksepsjonelt underholdende bilspill, som på sitt beste er utrolig intenst og spennende. Friheten, online-elementene, de fete bilene, de imponerende væreffektene, alt sammen bidrar til at spillet slutter ikke å gi.

Stikkord: