PlayStation 4 er her

DSC05315.jpg

Fotograf: 

Thomas Marynowski

PlayStation 4 er her

Dette trenger du å vite til lanseringen.

Dagen er (nesten) kommet - i morgen slippes PlayStation 4 i Norge og resten av Europa.

Vi har hatt vår testmaskin i ganske nøyaktig to uker nå, og har fått gjort oss en god del inntrykk. Når det gjelder det estetiske, nevnte vi jo en del om det da vi skrev vår førsteinntrykkssak dagen vi mottok maskinen.

Men nå som vi har levd med PlayStation 4 en stund, mener vi betydelig mer.

Det er fortsatt en veldig elegant konsoll, den hører umiddelbart hjemme i hyllen under vår PS3 Slim og Xbox 360 Slim. Og Wii U. Samtlige er svarte, slanke og fine, og PS4 passer godt i denne gjengen.

PS4 i praksis

Vi har imidlertid fått gjort oss noen nye inntrykk når det gjelder det praktiske rundt bruken. For eksempel: PlayStation 4 er definitivt ikke støyfri. Den går ganske stille for det meste, men etter noen timer med Killzone merker vi en viftelyd. Kanskje litt lavere enn det 360 og PS3 presterer etter en stund i bruk, men den er absolutt tilstede.

Og vi synes de to knappene som brukes til å skru konsollen av og på, samt løse ut disken, er litt vanskelige å finne - de er så smale. Selve diskdrevet er også såpass godt skjult inne i konsollens design at den er vanskelig å se hvor den er når man har det litt mørkt i rommet. Når det er sagt skur vi jo stort sett konsollen av og på gjennom kontrolleren, ikke knappene, men vi merker likevel at designet har gått delvis foran funksjonalitet på PS4.

Overlegen styring

Men denne kontrolleren da. Etter å ha spilt en god del over de siste to ukene er det ingen tvil om at den er helt genial. Vi var grundig lei forrige generasjons DualShock 3, og oppgraderingen var virkelig verdt å vente på. Ergonomien er glimrende - det er rett og slett det at man glemmer at man holder kontrolleren i hendene, det føles som om kontrolleren er en naturlig utvidelse av hendene dine. Sånn skal det være. Presisjonen til de analoge stikkene kan ikke undervurderes, et skytespill som Killzone blir igjen merkbart mer behagelig å kontrollere.

Fotograf: 

Thomas Marynowski

Vi merker jo hvordan flere av spillene bruker kontrollerens tilleggsmuligheter. Berøringsflaten brukes på en ganske elegant måte av Killzone Shadow Fall, et par av de øvrige lanseringsspillene bruker også den innebygde høyttaleren. Det blir interessant å se hvordan øvrige utviklere bruker disse mulighetene.

All denne teknologien har sin pris. Batterilevetiden på DualShock 4 er helt klart dårligere enn forrige generasjon. Vi vil tippe at den holder seg rundt syv timer. Det er ikke veldig imponerende.

På den andre siden kan man lade kontrolleren opp når PS4-konsollen er på standby. Standby-modusen aktiveres ved å holde hjem-knappen på kontrolleren, da får du opp en meny som lar deg også skru konsollen fullstendig av. Når du lader opp kontrolleren i standby-modus, lyser både konsollens lysstripe og kontrollerens innebygde lys gult.

Det innebygde lyset til kontrolleren kan skifte ut fra forskjellige situasjoner i spill. Igjen er Killzone et godt eksempel. Når du blir skutt og mister helse skiftes fargen. Det er ganske interessant: Fargen på lyset reflekteres på fingrene dine, slik at du kan se helsestatusen øyeblikkelig bare ved å se ned på pekefingrene dine.

Programvare

La oss snakke litt om praktisk bruk av maskinen. Det er ingenting spesielt oppsiktsvekkende med oppstarten, maskinen starter raskt nok. Det er imidlertid mye nytt i menysystemet sammenlignet med PS3. Hovedfokuset er en horisontal stripe med store ikoner som viser alle dine aktiviteter. Denne stripen fylles opp med alle spill du har installert. De fleste andre tjenester ligger der også: Tilgang til Sonys musikkstreaming, Demoapplikasjonen Playroom, en bibliotek-applikasjon som viser info om de forskjellige spillene, og så videre.

Hovedmenyen fyller seg raskt opp. Vi håper på at dette blir gjort mer oversiktlig i fremtiden.

Fotograf: 

Thomas Marynowski

Spørsmålet er selvsagt hvordan denne stripen vil utvikle seg på sikt. Vi har allerede installert mange av lanseringsspillene, og den begynner å bli ganske lang. Hvordan blir det om et år? To år? Vi får håpe Sony har en plan for å organisere menysystemet bedre.

Fra denne hovedstripen går vi opp og ned for å nå ekstrafunksjoner. Trykker vi opp kommer vi til enda en rad men ikoner. Der finner vi alt som er relatert til systemet. Innstillinger, oversikten over trofeer, over dine påloggede venner, over varslinger og ikke minst snarveien til PSN-butikken.

Varslingsmenyen er nyttig. Der finner vi igjen flere snarveier. For eksempel til alt vi har lastet ned og installert i det siste, enten det er fullverdige spill, patcher eller applikasjoner. Vi kan også se alt vi har lastet opp via dele-funksjonen, altså skjermbilder og videoer.

Når vi trykker ned fra hovedmeny-stripen, får vi opp ting som relateres til de forskjellige applikasjonene og spillene. For eksempel trofeene dine fra akkurat det spillet, aktiviteter til dine venner, tilleggspakker og andre relaterte nedlastninger, videoklipp, skjermbilder og lignende elementer. Dette er det sosiale aspektet av grensesnittet, med en nesten Facebook-aktig feed av ting som skjer, både lokalt på din konsoll og blant dine venner.

OBS! Sony melder i dag at akkurat denne sosiale feeden som viser venners aktivitet er deaktivert i noen dager fremover, for å unngå ustabiliteter rundt lanseringen.

Den sosiale siden av PS4 manifesteres også veldig tydelig gjennom Live fra PlayStation-ikonet, der du kan se alle live-strømmer som andre deler ut. Det er en del av den kule delefunksjonaliteten til konsollen, og den gjør opplevelsen mye mer sosial.

Den store fordelen er at alt dette er veldig visuelt og lett å orientere seg gjennom.

Men igjen, vi frykter at opplevelsen kan bli rotete i fremtiden.

Litt kløning

Det er visse ting vi er litt mindre fornøyd med. Den generelle hastigheten på menysystemet er for eksempel fint nok, men det tar ofte litt tid å laste inn tilleggsinformasjon. Bli vant til å tilbringe noe tid med å se på lasteikoner. Sonys online-infrastruktur har stort sett vært underlegen Microsoft sin, og vi ser at situasjonen er bedre, men ikke perfekt. Vi testet også hastigheten på nedlastning av store filer: Gratisspillet War Thunder, som er 7.7 GB stor, tok rundt 45 minutter å hente ned på vår 100 mbps linje. Greit, men ikke superimponerende.

Fotograf: 

Thomas Marynowski

Vi blir heller ikke helt kloke på installasjonsprosessen til spillene. Når man setter inn en disk, gjennomføres det en liten installasjon. Man kan se det inne i spillikonet som dukker opp. Etter denne kan du begynne å spille - men spillet installeres fortsatt i bakgrunnen. Og denne installasjonen får man ingen informasjon om, man kan ikke vite når den er over - med mindre man følger med på når Blu-ray-drevet slutter å lage lyd. Vi skjønner at det er meningen at prosessen skal være sømløs, men vi skulle gjerne hatt litt mer informasjon om hva som skjer. Men kanskje det er bare oss.

Prosessen med å laste ned patcher til spill er også merkelig separert fra spillene. Patchene blir plassert i nedlastningsmenyen under varsler, og vil du følge med på når denne nedlastningen er gjennomført, må du gå ut av spillet og inn på denne helt separate menyen. Ikke helt praktisk, og ikke helt oversiktlig.

Det ene plusset med patchesystemet er imidlertid at oppdateringene til spill du har installert kan like gjerne lastes ned over natta, når du har maskinen på standby. Og da kommer denne nedlastningsmenyen til sin rett.

Det er et eget ikon i menyen som heter TV & Video, der medierelaterte applikasjoner er plassert. Netflix og sånn. Men som vi forstår det blir absolutt alle applikasjonene listet der, uansett om de er tilgjengelige til nedlastning eller om du allerede har installert dem lokalt. Det ser jo bare rotete og forvirrende ut. Medieapplikasjoner som for øvrig blir tilgjengelige i Norge på lanseringsdagen er Netflix, IGN og Viaplay. Musikkvideo-applikasjonen VidZone skal også være tilgjengelig snart.

Menysystemet trenger noen justeringer. Det er bedre, raskere og mer elegant enn PS3-løsningen, men ikke helt perfekt.

Husk å lese vår omtale av den kuleste tilleggsfunksjonen til PS4 - Remote Play til PlayStation Vita.

Ingen mediemaskin

Vår største skuffelse med PlayStation 4 er den veldig mangelfulle mediefunksjonaliteten. Dette er selvsagt avhengig av hvordan man bruker maskinen - men undertegnede bruker PlayStation 3 som Blu-ray-spiller, Netflix-spiller og til tider avspiller av eksterne medier fra diverse harddisker eller USB-pinner.

Nope. Det skjer ingenting.

Fotograf: 

Thomas Marynowski

Det som irriterer oss aller mest er at PS4 ikke støtter den fine fjernkontrolleren til PS3. Det er denne vi bruker når vi ser på film, uansett kilde. Og det er denne vi ikke får lov til å bruke lenger. Vil du se film på PS4, må du bruke DualShock 4 til å styre avspillingen. Vi er litt usikre hvordan situasjonen er med universalkontrollere til for eksempel Logitech, men for undertegnedes del er mangelen på en dedikert fjernkontroll meget plagsom.

Det er bare håpe at Sony kommer med en egen PS4-fjernkontroll på sikt. DualShock 4 er helt uaktuelt å bruke til å styre filmavspilling.

Og har du filer på eksterne disker du skulle avspilt på PS4, er det bare å glemme det. Plugger du inn en harddisk eller en USB-stikke inn i en av USB-portene, skjer det absolutt ingenting. Maskiner anerkjenner ikke en gang at noe er satt inn i porten.

Vi registrerer også at PS4 ikke kan spille Blu-ray-filmer i 3D.

Vi antar at mye av dette blir fikset på sikt. Men per i dag er det klart at vi ikke kommer til å koble fra vår PlayStation 3 med det første.

Det er en ting vi fremdeles ikke har fått testet - kameraet til PS4. Så hvordan stemmekommandoene og ansiktsgjenkjenningen fungerer, vet vi ikke.

Dette kan du spille

Så var det spillene. Tross alt hovedgrunnen til at man kjøper en PS4.

Utvalget av eksklusive PS4-utgivelser er beskjedent. Det er bare tre titler, Killzone Shadow Fall, Resogun og Knack. Og la oss være ærlige: Ingen av dem er revolusjonerende. Killzone er en nydelig teknologidemo, med overlegen grafikk, men som spill er det bare greit nok. Resogun er et kjempebra arkadespill, og kanskje vår favoritt. Knack er et rimelig kjedelig plattformspill som mangler ordentlig personlighet.

Her kan du lese våre anmeldelser av Killzone Shadow Fall, Resogun og Knack.

Heldigvis er det mange tredjepartsspill å velge mellom. De fleste av disse har en spillbarhet som er helt lik forrige generasjon, de er bare penere. Og dermed blir PS4-versjonen gjerne den beste versjonen av disse. Enten det er Assassin’s Creed IV, Need for Speed: Rivals, Call of Duty: Ghosts eller Battlefield 4, er PS4-versjonene på mange måter den ultimate utgaven - i alle fall når det gjelder grafikk. Samtidig, de fleste av disse multiplattformspillene er i utgangspunktet utviklet for forrige generasjon, så hoppet i grafikk er ikke massivt. Det er kanskje bare Battlefield 4 som imponerer ordentlig, de øvrige titlene er gjerne skarpere, har bedre teksturer, bedre flyt, finere lyseffekter enn på PS3/Xbox 360, men ikke forvent noe massivt grafisk hopp.

Her kan du lese våre anmeldelser av FIFA 14 (testet på Xbox 360), Battlefield 4 (testet på PC), Call of Duty: Ghosts (testet på Xbox 360), Assassin’s Creed IV (testet på PS4 og Xbox 360) og LEGO Marvel Superheroes (testet på Xbox 360). Anmeldelse av Need for Speed Rivals er rett rundt hjørnet.

Fremtiden nærmer seg

Det er jo 2014 som blir spennende. Flere eksklusive spill er på vei til PS4 - Infamous Second Son, Driveclub, The Order: 1886 er titlene vi ser frem til. Og det blir interessant å se om multiplattformspillene neste høst blir mer nestegenerasjonspreget enn det som er tilfellet i år. Vi håper selvfølgelig det.

Det er full aktivitet i streame-applikasjonen.

Fotograf: 

Thomas Marynowski

Det vi ser allerede nå er at PlayStation 4 er en veldig komplett og gjennomtenkt spillmaskin allerede på første dag. Mer gjennomtenkt enn PS3 var i sin tid. Den har mangler - det er elementer med grensesnittet som kunne vært bedre. Og hele mediebiten skuffer. Men vi håper og tror at mye av dette vil bli utbedret i månedene fremover. Vi legger ikke skjul på at spillutvalget per i dag er sånn passe, men det er jo ingen stor krise. Det kommer spill. Det tar alltid tid med nye konsoller. Sånn har det stort sett alltid vært.

Når det er sagt - bruddet med forrige generasjon vil ikke skje på dagen. Hverken PS4 eller Xbox One er jo bakoverkompatible, og vi har tenkt å fortsette å kose oss med GTA V utover vinteren, spille gjennom tilleggspakken til BioShock Infinite og prøve oss på Gran Turismo 6. Og vi har tenkt å fortsette å se på Netflix og Blu-ray-filmer på PlayStation 3. Etter at vår Xbox One, som er på vei, er pakket opp og installert, vil det være fire spillbokser i undertegnedes stue (og Wii U da!), da det er helt uaktuelt å kvitte seg med forrige generasjon enda. Det blir en seig overgang, men vi gleder oss uansett veldig til å se hvor PS4 er på vei fremover.

Stikkord: