Sommerens raskeste spill

5301444.jpg

grid shot
grid shot

Fotograf: 

Sommerens raskeste spill

SPILLTEST: Race Driver GRID tar forfriskende sjanser. Selv om det kan frustrere.

Bilspill følger som oftest et gitt sett med regler. Du kjører, åpner nye baner og biler. Kanskje du kan tilpasse kjøretøyenes utseende litt. Klart, det finnes spill som forsøker å tøye reglene noe, enten det er Test Drive Unlimited eller Burnout Paradise, men genuine nyvinninger er sjelden vare.

Nå skal vi ikke påstå at GRID revolusjonerer bilspillsjangeren, for dette er også ganske tradisjonelle saker for det meste. Men Codemasters eksperimenterer likevel med virkemidler som gjør progresjonen ordentlig spennende.

GRID bygger på den samme teknologien som fjorårets Colin McRae DIRT, spillet er tross alt utviklet av det samme studioet. Men der DIRT tok oss til skitten utmark, fokuserer GRID på urbane miljøer, asfalt og trange svinger. GRID er litt Project Gotham Racing, litt Need for Speed og mye ekte glede over å fremstille bilkjøring på en litt annerledes måte.

Tøff innkjøring

Du merker det når du får grisejuling allerede under de første løpene. Det føles kanskje litt uvant, spesielt for oss som har tilbrakt mye tid med Forza og PGR, bilene sitter liksom aldri helt på veien, og det skal virkelig bare et lite krasj til før du spinner ut av kontroll og kjører langt utenfor banen. Grid (ikke flere store bokstaver nå) vil at du skal konsentrere deg om kjøringen, holde tunga rett i munn, ha kontroll på bremsinga. Her holder det ikke bare å trykke på gassen. Spillet er ingen knallhard simulator altså, håndteringen av doningene er ikke veldig realistisk, det er bare at feilmarginene er små. Prøver du å blokkere bilen som kommer bakfra? Du kommer til å fly av veien bare han så vidt rører deg, så vær forsiktig. Og den kunstige intelligensen kjemper virkelig, så førsteplassen er overhodet ikke garantert på de tidlige løpene, slik det pleier å være i bilspill flest.

grid shot2
grid shot2

Fotograf: 

Så, etter kort tid blir du introdusert til en teknikk som er temmelig unik i bilspillsammenheng. Ikke helt nyskapende (noen som husker Full Auto?), men Grid lar deg altså spole tilbake tiden hvis du har gjort en feil. Hvis du har krasjet eller kjørt ut, kan du gå inn i replay-modusen og rett og slett spole tilbake til da du hadde full kontroll på bilen, og prøve igjen. Smart. Ikke ubegrenset: Du har kun fem muligheter til å bruke funksjonen (og enda færre på høyere vanskelighetsgrader). Dermed balanseres den noe høye vanskelighetsgraden med muligheten til å gjøre om på dine feil.

Det er ingen billig triks imidlertid. Spillet krever fortsatt at du lærer deg bilenes særegne følelse. Det var først etter et par timer at vi ble ordentlig komfortable med Grids håndtering, og begynte å bli trygge på våre kunnskaper.

Verden rundt

Naturlgivis er det kampanjemodusen som er spillets kjerne. Denne er også litt mer gjennomtenkt enn bilspill flest. Du deltar i løp i USA, Europa og Japan, og hvert kontinent har sine discipliner, med forskjellige biler og miljøer. I tillegg til å tjene penger, må du også opparbeide deg reputasjon, slik at nye utfordringer låses opp. Gjør du det godt, tiltrekker du deg sponsorer, som igjen bringer inn mer kontanter til kassa.

Variasjonen utfordringene i mellom er veldig interessant. Grid tar for seg nemlig ikke bare tradisjonelle løp, men bringer også inn elementer fra gateracing. Så, vi får både mulighet til å drifte på baner som er spesialdesgnet til dette, og bli jaktet på av en motstander langs en fjellvei (så jakter du på vedkommende i neste runde). Begge disse spillvariantene dukket for øvrig opp i tidligere Need for Speed-titler, bare at de føles langt mer solide i Grid. Ellers kan vi også kjøre Destruction Derby, der du kjører i ring og det er lagt opp til mye ødeleggelse og brutale treff med konkurrentene.

grid shot3
grid shot3

Fotograf: 

Så har vi de mange nydelige bybanene, og naturligvis ordentlig racing på Nurburgring og Donington Park. Utvalget av lokasjoner og spillmodi er herlig.

Spesielt banene er virkelig eksemplariske. Bare sjekk ut det vanvittige detaljnivået i San Francisco eller Tokyo, eller den lekre utsikten ned fra en japansk fjellside. Grid er lett det vakreste bilspillet som er laget rent kunstnerisk, det overgår Gran Turismo 5 Prologue uten store problemer, selv om polygonantallet er kanskje litt mindre.

Deg og kompiser

Enkeltspillerkampanjen har enda mer å by på. For eksempel det å skape følelsen av genuin lagtilhørighet. Du kan leie andre datastyrte sjåfører til å konkurrere sammen med deg (de skal riktignok ha seg godt betalt), og en lagleder oppdaterer deg jevnlig på løpets status - hvilken plass du er på, hvem som har krasjet, og så videre.

Etter et visst antall løp avsluttes sesongen, og du kan velge å delta i et 24-timers løp i Le Mans. Det foregår naturligvis ikke i sanntid, men varer i noen titalls minutter. Det er en utfordring (og det koster flesk å kjøpe bilene som kan delta i løpet), men du kan også fint hoppe over det og fortsette til neste sesong.

Så, kampanjemodusen tar oss med til tre kontinenter, til et langt utvalg varierte utfordringer. Vi kan i mellomtiden også bruke penger på nye, fete biler (eller bruktbiler som kjøpes på Ebay). Bilene kan til og med lakkeres med valgfrie farger og mønstre, selv om noe styling eller justering er det ikke snakk om her. Tilpasning av utseendet av bilene er bare en liten bonus. Dessverre er ikke utvalget av biler enormt, du får kjøpt de bilene som egner seg til de relevante løpene, dette er ingen simulator med hundrevis av eksotiske kjøretøy å velge mellom.

grid shot4
grid shot4

Fotograf: 

Men ønsker du ikke å delta i kampanjen, kan du sette opp enkeltløp innenfor hver disciplin, der lokasjon og andre parametre kan velges fritt. Og det er støtte for flerspiller (nå ordentlig onlinespilling altså, ikke det tullet i Dirt). Noe annet skulle bare mangle.

Topp grafikk

Visuelt sett når Grid nye nivåer. Som sagt, Gran Turismo er kanskje mer kompetent rent tekninsk, med flere polygoner og skarpere detaljer, men Grid ser uansett langt mer virkelighetsnært enn Polyphonys kliniske fargepalett. Det er utrolig variert, ekstremt detaljert, med imponerende tegneavstand og "motion blur"-effekter som gjør fartsfølelsen enda mer fremtredende. Spillet har også full skademodellering, noe som også har genuin innvirkning på kjøreegenskapene. Dessverre ser skadene ikke alltid helt tilfredsstillende ut, og ligner som oftest mer på teksturer som er strukket ut, enn på forvridd metall. Grid er også blant de stadig flere spill som inkluderer fullverdig dashbord-kamera, og det ser helt nydelig ut. Men viktigst av alt: frameraten er hele tiden dønn stabil - noe som var et problem i Dirt. Det er klart at Codemasters har brukt tiden på å finpusse koden, og det tekniske er nå meget kompetent både på Xbox 360 og PS3.

grid shot5
grid shot5

Fotograf: 

Hele presentasjonen er også svært imponerende, med et svært stilig menysystem. Under innlastning av baner blir du informert om diverse statistikker, hvor mye du har igjen før du låser opp achievements, og annen informasjon.

Så, til tross for at spillet har en ganske tøff innlæringskurve, og du vil få ganske hard motstand allerede fra første løp, og til tross for at bilene føles ofte litt "flytende", er Grid meget vellykket. Skikkelig imponerende teknisk, med mye solid spillbarhet, masse variasjon og høy intensitet. Dette er definitivt sommerens beste bilspill.

Stikkord: 

Race Driver Grid

grid box

Testet på: 

PEGI rating: 

  • 12+

Andre plattformer: 

Race Driver Grid

Sommerens raskeste spill
+Spennende, intens kjøring
+Du kan spole tilbake tiden
+Varierte lokasjoner
+Nydelig grafikk

-Nokså vanskelig helt på begynnelsen
-Kunne hatt flere biler

Terningkast: 

5

Lanseringsdato: 

30/05/2008

Sjanger: 

Utgiver: