Super Mario 3D World

Super Mario 3D World

Perfekt designet japansk spillmoro.

Akk. Så. Gøy. Hvorfor var ikke dette et lanseringsspill for Wii U?

Wii U-en har ikke akkurat hatt en fantastisk debutår siden den ble sluppet før jul i fjor. Et fravær at gode lanseringspill og ikke en eneste «må hå»-tittel - før altså «Super Mario 3D World». Ett år før et virkelig spennende spill kommer til en konsoll er ett år for lenge.

For å sette det litt i perspektiv: Nintendo har solgt 150.000 Wii U-konsoller i England på et år, 100.000 mindre enn det PS4 solgte i åpningshelgen nå nylig.

Vel, vi har uansett brukt det året på å runde Wii-spillet «Twilight Princess» og gikk så over til HD-versjonen av «Wind Waker». Fantastiske opplevelser begge to, men det ene spillet er fra 2006 og det andre er bare en oppdatering, riktignok en fantastisk god oppdatering.

Lykke i spillform

Derfor er de maniske, sukkersøte, fargeglade, og ja, rent lykkelige første timene med «Super Mario 3D World» en sann åpenbaring. Aldri har et Mario-spill sett penere ut; det er perfekt designet japansk spillmoro som strømmer gjennom HDMI-kabelen din og ender opp på skjermen i 60 fps og 1080p.

Det hele begynner som forventet rolig og behersket med noen lette nivåer, hvor du kan velge i mellom Mario (allrounderen), Luigi (hopper høyere), Peach (hopper lenger) og Toad (går kjappere). En femte karakter kan dessuten låses opp senere. De har alle ulike, om ikke voldsomt forskjellige egenskaper. Egenskaper som mye blir viktigere å ha i bakhodet ettersom spillet blir mer krevende.

Og etter noen timer tar det raskt av, både i form av utfordringer og kreative baner inspirert av hele Nintendos univers. Du sitter der med en «whoah, dette er gøy!»-følelse mens bane etter bane byr på friske og tidvis helt bisarre nye ideer. Som fungerer.

Nye krefter

«Super Mario 3D World»s nye power-ups er også en fryd. Kattedrakten lar deg klatre vegger og gjøre et flygende angrep eller spinne rundt på fiender, og er et at av spillets store trekkplastere ­- med god grunn. Det største kaoset oppstår derimot i banene som har Det doble kirsebæret, hvor du kan klone din karakter opptil seks ganger og så styre dem samtidig. Det er utfordrende, men svært givende når du først får det til. Tenk deg multiball i flipperspill, og skjønner hvor kaotisk gøy dette er, ikke minst i multispiller.

Du kan også hoppe på Goombaer og stjele skøytene deres, gå rundt med en Piraja-plante og spise fiender og ta på en hatt som skyter kanonballer. Alt er akkurat så morsomt som det høres ut som. 

Enda bedre sammen med andre

Spillet vokser også voldsomt når du prøver det i multispiller. Her kan dere velge i mellom å samarbeide eller være førstemann i mål, hvorav sistnevnte kan resultere i svært hissig stemning.

Dog ikke så hissig og irriterende som i Super Mario Bros-spillene til Wii og Wii U. Der forlater man ofte stua i ren og skjær sinne.

Og får dere til et samarbeid som fungerer, er dette spillmagi på sitt ypperste. Det var flere ganger jeg satt og high-fivet poden på syv år mens vi landet på toppet av flaggstangen etter endt runde. Det er ikke uten grunn at flere har trukket frem dette som tidenes beste Mario-multispiller.

Ikke minst det faktum at spillere kan gi power-ups til hverandre hjelper mye på opplevelsen.

Sleng på fantastisk musikk, bosser det er en fryd å bryne seg på og at behovet for hele tiden å gå tilbake for flere grønne stjerner, og du har julas beste familiespill i hendene dine. Og det beste spillet på Wii U.

Stikkord: 

Super Mario 3D World

Testet på: 

PEGI rating: 

  • 3+

Super Mario 3D World

Aldri har et Mario-spill sett bedre ut og aldri en Mario-multispiller fungert bedre. Oppfinnsomt, variert og forbasket moro.

Terningkast: 

6

Lanseringsdato: 

29-11-2013

Sjanger: 

Utgiver: